Pracownicy samorządowi, dla których nie została zastrzeżona inna podstawa nawiązania stosunku pracy (czyli wybór lub powołanie), są zatrudniani na podstawie umowy o pracę. Kiedy trzeba z nimi zawrzeć umowę na czas nieokreślony, a kiedy można zastosować umowę na czas nieokreślony? Jakie jeszcze rodzaje umów mogą być podpisywane z pracownikami samorządowymi?
Ustawa o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), która reguluje kwestię nawiązywania stosunków pracy w jednostkach samorządu terytorialnego, wprowadza pewne odrębności względem kodeksu pracy (dalej: k.p.).
Bez czasu próbnego
Pracownicy samorządowi, dla których nie została zastrzeżona inna podstawa nawiązania stosunku pracy (czyli wybór lub powołanie), są zatrudniani na podstawie umowy o pracę (art. 4 ust. 1 pkt 3 u.p.s.). Mogą być przy tym wykorzystane dwa rodzaje umów: na czas nieokreślony oraz na czas określony (art. 16 ust. 1 u.p.s.). Dodatkowo, jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, można zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, który obejmie czas tej nieobecności.
► Czy z pracownikiem zatrudnianym na stanowisku pomocniczym można zawrzeć umowę o pracę na okres próbny?
Nie, pracowników samorządowych (niezależnie od tego, czy mają być zatrudni na stanowisku urzędniczym, pomocniczym czy obsługi) nie można zatrudniać na podstawie umowy na okres próbny.
Przykład 1
Na krótki okres
Pracodawca samorządowy chce zatrudnić pracownika ośrodka pomocy społecznej. Aby sprawdzić jego kwalifikacje nie może podpisać z nim umowy na okres próbny. Może natomiast zawrzeć umowę na czas określony, np. na trzy miesiące.
Są jeszcze inne odmienności względem k.p. w zatrudnianiu pracowników samorządowych. Przepisy u.p.s. ograniczają swobodę pracodawcy samorządowego w wyborze pomiędzy umową na czas nieokreślony a umową na czas określony. Ta druga czasem jest obligatoryjna.
Kiedy obligatoryjna
Umowy na czas określony przewidziane przez u.p.s. można podzielić na dwie grupy:
- obligatoryjne umowy na czas określony (które muszą być zastosowane wobec określonej grupy pracowników),
- fakultatywne umowy na czas określony (które można zastosować wobec każdego pracownika samorządowego).
W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym obligatoryjnie musi być zawarta umowa o pracę na czas określony (na czas nie dłuższy niż sześć miesięcy co wynika z art. 16 ust. 2 u.p.s.).
Przez osobę podejmującą po raz pierwszy pracę rozumie się osobę, która:
- nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach samorządowych na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż sześć miesięcy, i
- nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym.
Przy czym obie przesłanki muszą być spełnione łącznie. Inaczej mówiąc, jeśli nie jest spełniona jedna z nich, nie mamy do czynienia z osobą podejmującą pracę na stanowisku urzędniczym po raz pierwszy.
Przykład 2
Kandydat z długim stażem
W starostwie powiatowym, po przeprowadzonym naborze, ma zostać zatrudniony pracownik na stanowisku starszego specjalisty. Wybrana osoba wcześniej pracowała już łącznie kilka lat w innych jednostkach samorządowych na stanowiskach urzędniczych. W tej sytuacji dla tej osoby nie jest to pierwsze zatrudnienie w samorządzie na stanowisku urzędniczym. A zatem umowa na czas określony nie jest obligatoryjna. Można podpisać umowę na czas nieokreślony.
Przykład 3
Kolejny kontrakt może być już bezterminowy
Pracownik starostwa wygrał konkurs na stanowisko urzędnicze i jako osoba po raz pierwszy podejmująca pracę na stanowisku urzędniczym został zatrudniony na podstawie umowy na sześć miesięcy oraz skierowany do odbycia służby przygotowawczej. Po upływie sześciu miesięcy z tym pracownikiem można podpisać umowę na czas określony albo na czas nieokreślony.
Obligatoryjne umowy na czas określony dotyczą wyłącznie stanowisk urzędniczych. Nie trzeba ich stosować wobec osób zatrudnianych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
Przykład 4
Pomoc administracyjna na innych zasadach
W starostwie ma zostać zatrudniony pracownik na stanowisku pomocy administracyjnej. Z takim pracownikiem można zawrzeć umowę na czas określony lub od razu umowę na czas nieokreślony.
Limity i wyłączenia
Ze względu na to, że u.p.s. nie reguluje w pełni kwestii zawierania umów na czas określony, w zakresie nieuregulowanym do pracowników samorządowych stosuje się przepisy k.p. Na szczególną uwagę zasługuje unormowanie dotyczące limitów takich umów. Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech (art. 251 k.p.).
W myśl kodeksu pracy do limitów tych nie wlicza się umów zawieranych:
1) w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
2) w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
3) w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,
4) w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie
‒ jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.
Przykład 5
Szczególne okoliczności
W urzędzie gminy, przez 30 miesięcy, będzie realizowany projekt, w którym musi wziąć udział pracownik ze specjalistycznymi uprawnieniami. Jeśli projekt będzie realizowany dłużej i w razie przekroczenia limitu 33 miesięcy, pracodawca samorządowy będzie mógł powołać się na obiektywne przyczyny leżące po jego stronie i przedłużyć umowę na czas określony.
Limitów również nie stosujemy w sytuacji przedłużenia umowy o pracę zawartej na czas określony, która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, do dnia porodu (art. 251 par. 41 k.p.).
Przykład 6
Pracownica w ciąży
Pracownica zatrudniona w urzędzie gminy na czas określony (30 miesięcy) jest w ciąży. Jej umowa ma się rozwiązać za sześć miesięcy. Termin rozwiązania tej umowy przypada na piąty miesiąc jej ciąży. W tym przypadku umowa pracownicy zawarta na czas określony rozwiąże się dopiero w dniu jej porodu mimo przekroczenia limitu 33 miesięcy.
Oprócz wyjątków od limitów wynikających z k.p. konieczność ich przekroczenia wynika również z art. 16 ust. 2 u.p.s. Obowiązek zawarcia umowy na czas określony z pracownikami podejmującymi po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym należy potraktować jako lex specialis wobec regulacji k.p.
► Czy u.p.s. preferuje umowy na czas nieokreślony?
W przypadku gdy nie ma obowiązku zawarcia umowy na czas określony z pracownikiem podejmującym po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, strony umowy o pracę same decydują, czy zawrzeć umowę na czas określony czy na czas nieokreślony. Nie ma w tym zakresie żadnych preferencji. Należy mieć jedynie na uwadze dopuszczalne limity umów na czas określony.
► Czy w jednostkach samorządowych można zatrudniać na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia)?
Artykuł 4 u.p.s. przewiduje jedynie trzy podstawy zatrudnienia: wybór, powołanie oraz umowę o pracę. Jednocześnie żaden przepis tej ustawy nie zabrania zawierania umów cywilnoprawnych w jednostkach samorządowych. W literaturze wskazuje się jednak, że takie umowy powinny być zawierane jedynie w celu zatrudniania osób do wykonywania prac doraźnych (J. Stelina [w:] A. Rycak, J. Stępień, J. Stelina, „Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz”, Warszawa 2016, art. 4). ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 530; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 721)
art. 251 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 878)