Sejmowa komisja samorządu terytorialnego i polityki regionalnej przyjęła w środę przedstawioną przez Chwałka informację o funkcjonowaniu ustawy o funduszu sołeckim w 2015 r. Zgodnie z tą ustawą fundusz sołecki może wyodrębnić rada gminy w budżecie i przeznaczyć na projekty, inwestycje zgłoszone przez mieszkańców sołectw.
"Dzięki ustawie o funduszu sołeckim nastąpił znaczny wzrost aktywności społecznej, inicjatyw obywatelskich na terenach wiejskich" - podkreślił wiceszef MSWiA.
Poinformował, że w latach 2009-13 w 55 proc. gmin, w których są sołectwa, utworzono fundusz sołecki, a w 2015 r. - 65 proc. Dodał, że w 2015 r. 68 proc. gmin podjęło decyzję o realizacji funduszu w 2016 r.
Posłowie pytali wiceszefa MSWiA, czy resort planuje wprowadzenie zmian w ustawie o funduszu sołeckim. "Czy jakieś mechanizmy są do poprawy, czy są błędni sformułowane" - chcieli wiedzieć.
W dyskusji pojawiły się propozycje, by skrócić czas rozliczania funduszu z trzech lat do dwóch, a także zmiana polegająca na umożliwienie łącznia środków z funduszu sołeckiego z innymi środkami, przykładowo z funduszy europejskich.
Wiceminister odnosząc się do tych propozycji odpowiedział, że resort „będzie musiał przeanalizować ewentualne propozycje i zastanowić się, czy dokonać zmian w funkcjonowaniu systemu. "Co do skrócenia okresu (rozliczania funduszu) - jest to związane z okresem budżetowania państwa. Nie możemy w sposób prosty odpowiedzieć" - zaznaczył Chwałek.
Według ustawy o funduszu sołeckim jeżeli rada gminy zdecyduje o jego uruchomieniu, mieszkańcy sołectwa zbierają się na zgromadzeniu wiejskim i dyskutują na co przeznaczyć środki; wysokość funduszu wylicza się zgodnie z algorytmem określonym w ustawie; regulacje dot. funduszu obowiązują już 5 rok - w tym czasie nieco ponad połowa gmin wiejskich zdecydowała się na wyodrębnienie funduszu sołeckiego; zachętą może być zwrot części wydatków z budżetu państwa.