Placówka mająca nie więcej niż 10 mieszkańców będzie mogła być wyposażona w autonomiczne czujki dymu zamiast systemu sygnalizacji przeciwpożarowej.
Takie rozwiązanie przewiduje nowa wersja projektu nowelizacji rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 734). W porównaniu z projektem, który trafił do konsultacji w ubiegłym miesiącu, dodane zostały do niego nowe przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Zgodnie z nimi budynek, w którym mieści się DPS, powinien posiadać system przyzywowo-alarmowy oraz system sygnalizacji przeciwpożarowej, który nie musi być połączony z obiektem komendy Państwowej Straży Pożarnej lub innym obiektem wskazanym przez komendanta powiatowego.
Takie wyposażenie będzie uważane za spełnianie wymogów ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu przepisów ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2057 ze zm.). Natomiast w budynkach, w których jest prowadzony dom przeznaczony dla nie więcej niż 10 osób i w którym personel jest stale obecny, dopuszczalne będzie posiadanie autonomicznych czujek dymu zamiast systemu sygnalizacji przeciwpożarowej. Powinny one obejmować wszystkie pomieszczenia z wyjątkiem tych niewymagających ochrony za pomocą automatycznego wykrywania pożaru z uwagi na niskie ryzyko jego wystąpienia. Jednocześnie w przepisach przejściowych rozporządzenia zapisano, że DPS-y będą miały czas na dostosowanie się do określonych w nim standardów ochrony przeciwpożarowej do 31 grudnia 2024 r.
W zmienionym projekcie rozporządzenia zostały doprecyzowane również regulacje dotyczące organizacji przez dyrektora DPS szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej przez pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. Ich nowe brzmienie zakłada, że ukończenie takiego kursu ma nastąpić nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia. Będzie ono obowiązywać od 1 listopada br., co oznacza, że pracownicy powinni zostać przeszkoleni do końca kwietnia 2024 r.
W projekcie rozporządzenia zostały określone też standardy świadczenia przez DPS-y usług pobytu krótkoterminowego – dziennego oraz całodobowego, które będą mogły oferować od przyszłego miesiąca. Przy czym akurat w tej części nowej wersji rozporządzenia nie wprowadzono zasadniczych zmian, mimo że zaproponowane wymogi budziły zastrzeżenia powiatów. W szczególności dotyczyły one konieczności wydzielenia odrębnych pomieszczeń zarówno na potrzeby pobytu całodobowego, jak i dziennego (pisaliśmy o tym w tekście „Powiaty krytykują standardy czasowej opieki w DPS”, DGP nr 186/23). Zmodyfikowana została jedynie procedura postępowania przy przyjmowaniu osoby na pobyt krótkoterminowy, w taki sposób, że dyrektor domu lub wyznaczony przez niego pracownik będzie przeprowadzał rozmowę z nią, a także z jej opiekunem, który na co dzień się nią zajmuje (wcześniej projektowane przepisy nie przewidywały jego udziału w tej rozmowie). W jej trakcie będą m.in. ustalane aktualna sytuacja zdrowotna i rodzinna osoby, która czasowo będzie mieszkać w DPS, oraz warunki pobytu uwzględniające jej potrzeby i oczekiwania.©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia po konsultacjach