Wyjątki od ogólnej zasady ograniczającej hałas nie mogą dotyczyć konkretnych służb. Zdaniem wojewody dolnośląskiego powinny się 0dnosić do używania sprzętu pływającego w odpowiedniej sytuacji.
Rada powiatu w Jaworze podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na zbiorniku wodnym. Wskazała, że aby zapewnić odpowiednie warunki akustyczne na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wprowadza się zakaz używania silników spalinowych do napędu jednostek pływających. Ale w par. 2 postanowiła, że zakaz nie dotyczy m.in. organów: policji, straży pożarnych, lasów państwowych czy Państwowej Straży Rybackiej w czasie wykonywania czynności związanych z ochroną, utrzymaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz wykonywania zadań gospodarczych. Takie zapisy nie spodobały się wojewodzie dolnośląskiemu, który w rozstrzygnięciu nadzorczym z 11 września 2015 r. stwierdził nieważność par. 2 z uwagi na istotne naruszenie prawa. Wojewoda zwrócił uwagę, że podstawę uchwały stanowi art. 116 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1232 ze zm.), który określa, że rada w drodze uchwały ograniczy lub zakaże używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz wodach płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Przepisy zastrzegają, że ograniczenia nie mogą dotyczyć jednostek pływających, których użycie jest konieczne do celów bezpieczeństwa publicznego lub do utrzymania cieków i zbiorników wodnych.
Wojewoda podkreślił, że rada w uchwale wyszczególniła imiennie podmioty, których przyjęte w uchwale zakazy nie dotyczą w trakcie wykonywania przez nich czynności związanych z ochroną, utrzymaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zadaniami gospodarczymi. W ocenie wojewody takie wyliczenie jest niezgodne z prawem, ponieważ ustawodawca nie przewiduje w tym zakresie żadnych ograniczeń podmiotowych. Wszelkie wyłączenia nie dotyczą bowiem wszystkich jednostek, które realizują określone w nim cele, a więc bezpieczeństwo publiczne lub utrzymanie cieków i zbiorników wodnych. Urzędnik dodał, że nie jest też zadaniem rady powiatu doprecyzowanie tego ustawowego przepisu. Prawo do podejmowania decyzji w zakresie wprowadzenia ograniczeń lub zakazów używania jednostek pływających należy interpretować zgodnie z brzmieniem przepisu zawierającym daną kompetencję. Jakakolwiek wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna.
Takiego samego zdania był też wcześniej Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku o sygn. akt II SA/ Ol 619/10. Sąd wskazał, że zamiarem ustawodawcy nie było wprowadzenie wyłączeń o charakterze podmiotowym zwalniających z zakazu jednostki pływające należące do określonych rodzajów służb publicznych, ale wskazał generalnie na jednostki wykorzystywane do realizacji celów wymienionych w tym przepisie. Wynika stąd wniosek, że nie jest istotne, czyją własnością jest lub w czyim posiadaniu znajduje się konkretna jednostka pływająca, ale cel, do realizacji którego jest ona wykorzystywana. Ustawa nie daje podstaw do wprowadzenia zwolnień o charakterze indywidualnym bez względu na to, kogo mają dotyczyć.
Rozstrzygnięcie nadzorczewojewody dolnośląskiego z 11 września 2015 r., nr NK-N.4131.174.2.2015.MC.