statystyki

Ustawa krajobrazowa: Enklawy wolne od wyborczego śmietnika

02.09.2015, 08:35; Aktualizacja: 02.09.2015, 08:38
wybory, głosowanie

Wchodząca w życie 11 września br. ustawa krajobrazowa daje gminom możliwość wprowadzenia własnych regulacji w zakresie reklam, w tym ogłoszeń wyborczych, lecz sama ich nie narzuca.źródło: ShutterStock

Miasto bez nachalnej wyborczej i referendalnej agitacji? To możliwe. Jednak jeszcze nie na podstawie nowej ustawy krajobrazowej. Niektóre samorządy na własną rękę wprowadzają częściowe zakazy albo strefy bez plakatowania

Wchodząca w życie 11 września br. ustawa krajobrazowa daje gminom możliwość wprowadzenia własnych regulacji w zakresie reklam, w tym ogłoszeń wyborczych, lecz sama ich nie narzuca. Wojciech Wagner, naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej w stołecznym Biurze Architektury, uważa jednak, że samorządy mają zbyt mało czasu, aby przed kampanią wyborczą do parlamentu wprowadzić własne prawo miejscowe w zakresie reklam. – Pisane w tak szybkim tempie mogłoby po prostu okazać się bublami prawnymi – tłumaczy Wojciech Wagner. – Podczas prac nad ustawą w Senacie nie spodobały się zapisy, które na czas wyborów przyznawały ogłoszeniom wyborczym specjalne przywileje. Ogłoszenia podlegają więc tym samym rygorom co wszystkie inne treści, chyba że w danej gminie władze zechcą zadecydować inaczej.

W zbliżających się wyborach parlamentarnych i referendum regulacje w zakresie plakatów wyborczych będą się musiały oprzeć na znanych unormowaniach. Także Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni mówi, że wprowadzone w jego mieście rozwiązania w zakresie nowatorskich w skali kraju stref wolnych od plakatowania wyborczego nie mają bezpośredniego związku z ustawą krajobrazową. – Ustawa bardziej dotyczy reklam komercyjnych. Może jednak otrzeć się o problematykę banerów wyborczych w kontekście wielkości ich nośnika, który już tymi przepisami jest regulowany – mówi dyrektor Witowski.

Rozwiązania standardowe

Prezydent Żyrardowa Wojciech Jasiński zwraca uwagę, że kodeks wyborczy, a także rozwiązania zawarte m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 782 ze zm.), w przepisach lokalnych takich jak regulamin utrzymania czystości i porządku w mieście, dają narzędzia do sprawowania kontroli nad kampanią i pozwalają na skuteczną ochronę przed nadmierną aktywnością komitetów wyborczych. – Z racji pełnionego urzędu podaję do publicznej wiadomości listę wyznaczonych miejsc na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów komitetów wyborczych. Są to tablice wolnostojące. Przed ustawieniem własnych urządzeń ogłoszeniowych w pasach drogowych, w tym na słupach oświetleniowych należących do gminy, zainteresowany musi uzyskać stosowne zezwolenie – twierdzi Jasiński. Żyrardów nie przewiduje kampanii wyborczej na przystankach autobusowych należących do gminy oraz na słupach ogłoszeniowych, tzw. okrąglakach.

Inaczej jest np. w Pile, gdzie na przystankach komunikacji publicznej, ścianach budynków, tablicach i słupach ogłoszeniowych oraz urządzeniach energetycznych można umieszczać plakaty i hasła referendalne, jednak wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu albo urządzenia.

W ślady Żyrardowa poszedł Lublin. Joanna Bobowska z Biura Prasowego Prezydenta Miasta Lublina informuje o już przygotowanych bezpłatnych stanowiskach agitacyjnych. – Mamy ich ponad 70 (37 stojaków i 39 słupów), które zostały zainstalowane jeszcze podczas wyborów samorządowych. Wszystko zostało uzgodnione z radami dzielnic i konserwatorem zabytków, poza tymi miejscami decyzja zależy do zarządcy nieruchomości.

Agnieszka Weremko, pełnomocnik prezydenta do spraw wyborów, zauważa, że poza miejscami wyznaczonymi do bezpłatnego plakatowania wyborczego jest jeszcze możliwość odpłatnego umieszczania banerów w pasie drogowym. Poza tym Lublin wytypował wiaty, które na potrzeby ekspozycji plakatów wyborczych zostały wyłączone z zakazu naklejania. Na 285 takich obiektach zostały umieszczone naklejki o treści:


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane