Przewodniczący rady gminy ma zastrzeżenia do organizacji pracy radnych. Chce np. rozstrzygnąć, czy w skład komisji rewizyjnej powinni wejść przedstawiciele wszystkich klubów działających w radzie.
Zgodnie z art. 18a ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U z 2013 r. poz. 594 ze zm.) w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni w tym przedstawiciele wszystkich klubów. Jednakże należy pamiętać, że w komisji rewizyjnej nie mogą zasiadać osoby pełniące w radzie funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących.
Jak wynika z wyroku WSA w Warszawie z 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt II OSK 2069/11), wymóg, by w skład komisji rewizyjnej weszli przedstawiciele wszystkich klubów, jest normą bezwzględnie obowiązującą. A zatem uchwała rady powołująca skład inny niż ustawowy narusza prawo. Przy czym przynależność jednego radnego do więcej niż jednego klubu powoduje brak wiarygodności przy korzystaniu przez klub z uprawnień wynikających z ww. przepisu (zob. rozstrz. nadz. wojewody podlaskiego z 19 grudnia 2006 r. NK.II.A.Ch.0911-189/06). Z kolei w myśl art. 23 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym radni mogą tworzyć kluby radnych działające na zasadach określonych w statucie gminy. Ustalając zasady działania klubów, rada nie może stwarzać przeszkód w korzystaniu przez radnych z prawa zrzeszania się w klubach według określonych kryteriów, najczęściej politycznych lub społecznych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 listopada 1996 r. (sygn. akt II SA 910/96) stwierdził, że przy niewielkiej liczebności ustawowego składu rady ustalenie w statucie gminy wysokiego progu liczbowego tworzenia klubu radnych stanowi istotne naruszenie art. 23 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Warto także pamiętać, że zasada samodzielności gminy w zakresie kształtowania struktury organizacyjnej swoich organów umożliwia powoływanie w drodze statutu kół radnych, dla których przewidziano niższy próg liczebności i węższy zakres uprawnień, co nie daje im podstaw do zgłaszania swoich przedstawicieli do składu komisji rewizyjnej.