Po drugie – odesłanie do art. 19 par. 2 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1619 ze zm.) oznacza, że organem egzekucyjnym opłaty śmieciowej nadal jest organ gminy o statusie miasta, wymienionej w ustawie z 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz.U. nr 141, poz. 692 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy – począwszy od 1 stycznia 1997 r. – do właściwości organów gmin wymienionych w załączniku do tej ustawy przeszły jako zadania własne zadania należące dotychczas do urzędów skarbowych w zakresie należności z tytułu podatków i opłat, dla których organ gminy jest właściwy do ich ustalania i pobierania. Gminy o statusie miasta będące organami egzekucyjnymi to: Białystok, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Elbląg,
Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Grudziądz, Jastrzębie-Zdrój, Jaworzno, Kalisz, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Legnica, Lublin, Łódź, Mysłowice, Olsztyn, Opole, Płock, Poznań, Radom, Ruda Śląska, Rybnik, Rzeszów, Siemianowice Śląskie, Słupsk, Sopot, Sosnowiec, Szczecin, Świętochłowice, Tarnów, Toruń, Tychy, Wałbrzych, Włocławek, Wrocław, Zabrze, Zielona Góra. Te gminy oraz Warszawa powinny więc egzekwować samodzielnie opłatę śmieciową bez potrzeby zawierania porozumień z naczelnikiem urzędu skarbowego.