Za porządek na drodze oraz w pasie drogi odpowiada jej zarządca. To on zajmuje się zarówno utrzymaniem w dobrym stanie jezdni, jak i przydrożnych rowów, przepustów itp. Powinien to robić za pośrednictwem wyspecjalizowanych przedsiębiorstw, którym płaci za usługi z własnego budżetu, czyli – w praktyce – z naszych podatków.
W Polsce mamy drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa i zarządza nimi Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność samorządową i za utrzymanie porządku na nich odpowiadają odpowiednie komórki organizacyjne (noszą one różne nazwy) w urzędach wojewódzkich, starostwach, urzędach gminy.
Uwaga! Definicję pasa drogowego znajdziemy w ustawie o drogach publicznych. To wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą.
Podstawa prawna
Art. 4. ust. 1, art. 20 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.). Art. 2 ust. 2 a, art. 5 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.).