Gminy i podmioty prywatne mogą poprawić wysłany już wniosek o dotację, jeśli zauważą jakiś błąd. Do jego skorygowania może też wezwać wojewoda.
Gminy i podmioty prywatne mogą poprawić wysłany już wniosek o dotację, jeśli zauważą jakiś błąd. Do jego skorygowania może też wezwać wojewoda.
Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS) na jedno z pytań związanych z nową edycją programu „Maluch+” na lata 2022–2029. Wnioski o przyznanie pieniędzy na tworzenie żłobków i klubów dziecięcych (oraz ich utrzymanie) można składać tylko przez internet. Gminy wypełniają w tym celu druk umieszczony w systemie teleinformatycznym Rejestr Żłobków, a powiaty, samorządy wojewódzkie i podmioty prywatne – formularz RKZ-6 na portalu Emp@tia.
Termin składania wniosków upływa 19 lutego i jak wyjaśnia resort, do tego czasu można je poprawiać. Jeśli jest to korekta własna, gmina powinna się skontaktować w tej sprawie z urzędem wojewódzkim, a wtedy w Rejestrze Żłobków zostanie udostępniony złożony wniosek, który będzie można skorygować. Pozostałe samorządy i podmioty prywatne zrobią to na Emp@tii, wybierając opcję wniosku „korekta własna”. Ubiegający się o dotację mogą też zostać wezwani przez wojewodę do poprawienia wniosku – informacja w tej sprawie zostanie im wysłana na podany w nim adres e-mailowy osoby upoważnionej do jego złożenia.
W związku z tym, że każda gmina otrzymała informację, ile pieniędzy i na ile miejsc opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów należy jej się z Malucha+ na podstawie algorytmu, pojawiły się pytania, czy może we wniosku wskazać większą ich liczbę. MRiPS tłumaczy, że samorząd może podać zarówno większą, jak i mniejszą liczbę miejsc opieki, które chciałby uruchomić, niż ta wyznaczona przez algorytm.
Co istotne, jeśli gmina zawnioskuje o wsparcie z programu, nie oznacza to, że nie może tego zrobić prywatny podmiot z jej terenu. To, czy uzyska dofinansowanie, będzie zależało od tego, ile gmin złoży wnioski (mają one pierwszeństwo w otrzymaniu dotacji) i czy w programie pozostaną wolne środki, które będzie można podzielić między podmioty prywatne.
MRiPS zwraca też uwagę na to, że zgodnie z zasadami nowej odsłony programu „Maluch+” dofinansowanie jest przyznawane łącznie na utworzenie miejsc opieki i pokrycie bieżących kosztów ich utrzymania (przez 36 miesięcy). Nie można więc starać się tylko o wsparcie na uruchomienie nowych miejsc albo wyłącznie o pieniądze na ich funkcjonowanie. Nie można też otrzymać dotacji na te, które powstały w poprzednich latach dzięki wcześniejszym edycjom programu. Dofinansowanie może być natomiast przyznane na zwiększenie miejsc w istniejących placówkach – w porównaniu do liczby miejsc w żłobkach i klubach dziecięcych oraz u dziennych opiekunów w dniu ogłoszenia programu, czyli 19 stycznia.
Inna kwestia, która budzi wątpliwości, dotyczy warunków obowiązujących przy korzystaniu z dotacji na bieżące utrzymanie utworzonych miejsc opieki. MRiPS wskazuje, że w przypadku samorządów wymogiem jest zapewnienie ich funkcjonowania przez 36 miesięcy w taki sposób, że co najmniej 80 proc. tych miejsc jest obsadzonych, tj. placówka ma podpisane umowy z rodzicami na ich zajęcie. Przy weryfikowaniu spełniania tego warunku będzie uwzględniana średnia z 12 miesięcy, a potem z 24 miesięcy.
Podmioty prywatne będą musiały przestrzegać trzech wymogów. Pierwszym z nich jest obniżenie opłaty ponoszonej przez rodzica o kwotę uzyskanego dofinansowania, drugim, aby ta należność przez 36 miesięcy nie przekraczała 120 proc. średniej ogólnopolskiej opłaty żłobkowej (MRiPS będzie co pół roku publikowało wysokość tego limitu), a trzecim zapełnienie 80 proc. miejsc przez ten okres. Dodatkowo podmioty prywatne będą zobligowane do tego, aby po upłynięciu 36 miesięcy zachować utworzone miejsca przez kolejne trzy lata.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama