Usprawnienie działań wierzycieli i organów egzekwujących należności skarbowe oraz zwiększenie efektywności takich działań zakłada przyjęta wczoraj przez rząd nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Przewiduje ona m.in. zmianę definicji wynagrodzenia przez włączenie do niego również świadczeń uzyskiwanych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, a wypłacanych przez pracodawcę. Zdaniem autorów projektu ma to wyeliminować konieczność dokonywania przez organy egzekucyjne dwóch odrębnych zajęć (wynagrodzenia oraz zasiłku), zmniejszyć koszty egzekucji (np. związane z doręczeniem korespondencji) oraz usprawnić proces z punktu widzenia pracodawcy, który będzie obsługiwał jedno zamiast dwóch zajęć, co w praktyce sprowadzi się do wykonania jednego przelewu bądź udzielenia organowi egzekucyjnemu jednej odpowiedzi.
Nowelizacja ma doprecyzowywać procedurę prowadzenia egzekucji administracyjnej z majątku wspólnego dłużnika oraz jego małżonka. Chodzi m.in. o przyznanie małżonkowi dłużnika praw zobowiązanego. Do tej pory przysługiwały mu one od wniesienia do organu egzekucyjnego sprzeciwu lub wniosku o zawiadomienie go o aktualnej wysokości egzekwowanej należności pieniężnej, odsetek i kosztów.
Projekt przewiduje rozszerzenie tego mechanizmu od momentu doręczenia małżonkowi zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego, protokołu zajęcia i odbioru ruchomości lub protokołu odbioru dokumentu. Jeśli zawiadomienie o zajęciu bądź protokół zajęcia czy też odbioru będzie zawierał dane małżonka dłużnika, dokumenty te również będą mu doręczane. Konsekwencją tego rozwiązania będzie np. prawo złożenia przez małżonka zobowiązanego skargi na czynność egzekucyjną.
W zakresie egzekucji z majątku wspólnego małżonków wprowadza się również zakaz sprzedaży praw majątkowych wchodzących w skład majątku wspólnego (obecnie takim zakazem są objęte tylko rzeczy wchodzące w skład majątku wspólnego małżonków). Oznacza to, że między wniesieniem sprzeciwu a poinformowaniem przez organ administracyjny o tym, jak i kiedy zostanie podjęta decyzja o tym, czy zajęcie było prawidłowe, organ egzekucyjny będzie mógł sprzedać rzeczy i prawa należące tylko do dłużnika.
Wyjątkiem od tej zasady zostaną objęte ruchomości wchodzące w skład majątku wspólnego, które mogą się szybko zepsuć, oraz ruchomości, których przechowywanie (lub dozór nad nimi) jest kosztowne lub powoduje obniżenie ich wartości. Przykładami mogą być sprzęt elektroniczny (bo dziś jego wartość bardzo szybko spada) albo paliwa (ze względu na wysokie koszty przechowywania).
Projekt ma też usprawnić korzystanie z Rejestru Należności Publicznoprawnych (czyli bazy podmiotów, które mimo obowiązku nie płacą należności skarbowych). Nowe przepisy zakładają, że sąd, prokuratury i CBA będą mogły automatyczne uzyskiwać dane o podmiotach wpisanych do rejestru.
Nowelizacja ma także usprawniać postępowanie organów egzekucyjnych w przypadku zajęcia jednej rzeczy lub prawa majątkowego przez co najmniej dwa organy egzekucyjne. Chodzi o likwidację obowiązku zawiadomienia komornika sądowego o sposobie rozliczenia pieniędzy, np. w sytuacji, gdy nie przekazał on organowi egzekucyjnemu adnotacji, która umożliwia prowadzenie łącznej egzekucji, lub gdy środki zajęto w postępowaniu zabezpieczającym.©℗
Etap legislacyjny
Projekt przyjęty przez rząd