Cel: zintensyfikować pomoc
Tyle etatów, ile dzieci
Liczba dzieci (uczniów) | Liczba etatów do 31 sierpnia 2024 r. | Liczba etatów od 1 września 2024 r. |
od 101 | 1,5 etatu + 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów | 2 etaty + 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów |
51–100 | 1 | 1,5 |
41–50 | 0,5 | 1 |
31–40 | 0,8 | |
21–30 | 0,25 | 0,6 |
11–20 | 0,4 | |
1–10 | 0,25 |
Stanowisko specjalisty | Podstawa prawna | Wybrane zadania |
pedagog | Par. 24 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) | • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów• diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu• udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb |
psycholog | ||
pedagog specjalny | Par. 24a rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. (obecnie przepis nie wszedł jeszcze w życie) | • zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju• wsparcie zespołu nauczycieli w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego• współpraca i wsparcie w zakresie rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki, a także udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem |
logopeda | Par. 25 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. | • diagnozowanie logopedyczne• prowadzenie zajęć logopedycznych• porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń |
terapeuta pedagogiczny | Par. 27 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. | • prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym• badania diagnostyczne uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych• rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu placówki |
Uwaga na pensum
- pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25 proc. łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów,
- psychologów nie może być niższa niż 25 proc. łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów.
Przykład