Na specjalnie stworzonym portalu internetowym CRIP będą udostępniane zasoby, które mają szczególne znaczenie dla rozwoju innowacyjności i społeczeństwa informacyjnego. Umieszczane tam akty będą musiały spełniać odpowiednie warunki techniczne. Portal ułatwi ich wyszukiwanie, kontrolę, długotrwałe przechowywanie oraz zarządzanie, a także możliwość jak najszerszego ponownego wykorzystywania informacji publicznych i ich odczytu.

Na zbudowanie tej bazy rząd przeznaczy ok. 11 mln zł, a każdy rok jej prowadzenia będzie kosztował budżet 1,5 mln zł.

W zakresie dostępności zasobów informacyjnych, które będą przechowywane w CRIP, przyjęto zasadę, iż będzie to okres co najmniej 5 lat, licząc od dnia ich udostępnienia albo ostatniej aktualizacji. Ze względu na specyfikę oraz szczególną przydatność zasobów informacyjnych możliwe jest wydłużenie tego okresu.

Zgodnie z założeniem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji portal CRIP ma być łatwy w obsłudze i przyjazny dla użytkownika. Ma pozwolić na wyszukiwanie i pobieranie zasobów także osobom, które nie mają specjalnej wiedzy technicznej.

– Urzędy nadal mają problem z udostępnianiem informacji publicznej. Przykładowo spotkałem się z sytuacjami, kiedy uniemożliwiały wgląd do map zagospodarowania przestrzennego. Wskazywały, że chronią je prawa autorskie – mówi Paweł Stankiewicz z Fundacji Nowoczesna Polska.

Dodaje, że obywatele powinni mieć łatwy dostęp do informacji publicznej.

– Nie chodzi tylko o wgląd do niej, ale także możliwość jej publikowania albo zarabiania na niej. Tak jak jest w przypadku tworzenia stron z rozkładami jazdy – wskazuje.

Etap legislacyjny

Wchodzi w życie 30 marca 2014 r.

Pismo z urzędu można doręczyć e-mailem >>