Sąd pracy nie może odbierać kompetencji radzie gminy do zmniejszania płacy kierownikowi jednostki samorządu terytorialnego. Nawet jeśli decyzja ta nie była merytorycznie uzasadniona. Tak orzekł Sąd Najwyższy.
Rada gminy obniżyła wójtowi wynagrodzenie, uzasadniając to zastrzeżeniami do jego pracy. Wójt z decyzją się nie zgodził i żądał, aby okoliczności te zostały zbadane przez sąd. W przypadku gdyby się nie potwierdziły, domagał się zasądzenia wynagrodzenia w wysokości wynikającej z pierwotnie obowiązującej uchwały.
Sąd I instancji uznał, że uchwała obniżająca wynagrodzenie miała raczej charakter represyjny, a nie była poparta prawdziwymi i konkretnymi przyczynami. Orzekł, że została podjęta z naruszeniem prawa i zasądził żądaną kwotę wyrównania – ok. 154,3 tys. zł. Tym samym przyjął, że uchwała w sprawie obniżki uposażenia szefa urzędu była nieważna.
Radni od tego wyroku odwołali się do sądu II instancji, który orzekł, że uchwała nie została uchylona ani nie stwierdzono jej nieważności w trybie administracyjnym ani w trybie nadzoru w ramach uprawnień np. wojewody. Dodał też, że nie została zaskarżona do sądu administracyjnego. Zdaniem sądu tylko te formy kontroli uchwały mogły doprowadzić do wyeliminowana jej z obrotu prawnego, a nie zastępujący to postępowanie proces w niniejszej sprawie. Sąd uznał również, że wójt nie ma możliwości zaskarżenia do sądu administracyjnego spornej uchwały, bo już upłynął wymagany termin. Sąd przyznał, że jest władny oceniać prawdziwość, rzetelność i zasadność przyczyn obniżenia wynagrodzenia wójta, ale jednocześnie nie może wchodzić w kompetencje rady. Dodatkowo orzekł, że obniżone wynagrodzenie mieściło się w przedziale przewidzianej dla minimalnej kwoty, którą ustala Rada Ministrów. Sąd II instancji zmienił zaskarżony wyrok, oddalając żądanie wójta.
Jego pełnomocnik wniósł od wyroku skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego. Ten orzekł, że art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) stanowi, że ustalanie wynagrodzenia wójta należy do właściwości rady gminy. Wskazał, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 listopada 2004 r. (OSK 873/04, LEX nr 164507) uznał, że skoro decyzja w sprawie wysokości uposażenia pracownika samorządowego należy do rady gminy, to do niej należy również jej zmiana. SN uznał więc, że odebranie radzie kompetencji ustalenia pensji wójta przez zmianę jego wysokości w zależności od jakości świadczonej pracy podważałoby jej ustawowe kompetencje. SN oddalił więc skargę kasacyjną.
orzecznictwo
Wyrok Sądu Najwyższego z 11 kwietnia 2018 r., sygn. akt III PK 33/17. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia