statystyki

Kiedy wójt umorzy zaległości w opłatach śmieciowych

autor: Marcin Nagórek08.12.2017, 18:00
Do opłat śmieciowych stosuje się przepisy działu III ordynacji podatkowej, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Do opłat śmieciowych stosuje się przepisy działu III ordynacji podatkowej, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.źródło: ShutterStock

Do gminy wpłynęło kilka wniosków mieszkańców o umorzenie opłat śmieciowych za minione lata. Dłużnicy z jednej strony piszą, że są bezrobotni, a z drugiej mają gospodarstwa rolne. Niestety odmawiają składania do urzędu dokumentów o majątku, nie podpisują też protokołów. Uważają, że umorzenia im się należą, a urząd sam powinien ustalić różne dane. Czy zasadne będzie negatywne rozpoznanie ich wniosków?

Wydaje się, że w takiej sytuacji negatywne rozpatrzenie wniosków o umorzenie opłaty śmieciowej jest uzasadnione. Warto bowiem pamiętać, że nawet gdy dłużnik przedłoży wszystkie wymagane informacje i dokumenty, nie oznacza to automatycznie, że wójt jest zobowiązany do umorzenia zadłużenia. Jest to jego uprawnienie, z którego może, ale nie musi skorzystać.

Wyjątkowa preferencja

Zgodnie z art. 6 ust. 12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do opłat śmieciowych stosuje się przepisy działu III ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Takim przepisem jest m.in. art. 67a par. 1 pkt 3 o.p., który wskazuje, że organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 5 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Bk 746/16) podkreślił, że przesłankę „ważnego interesu podatnika” definiuje się jako sytuację, gdy z powodu nadzwyczajnych zdarzeń nie jest on w stanie uregulować zaległości podatkowych. Podał przykładowo utratę możliwości zarobkowania lub losową stratę dobytku. Podkreślił też, że preferencja ma wyjątkowy charakter i może znaleźć zastosowanie jedynie do szczególnych przypadków. Wreszcie stwierdził, że zgodnie z art. 6 ust. 12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przepis stosuje się również do umarzania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.


Pozostało 54% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane