Rada gminy pod koniec marca 2017 r. podjęła decyzje o włączeniu od nowego roku szkolnego gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. W tej samej uchwale radni zdecydowali, że dotychczasowy zespół szkół (podstawówka i gimnazjum) będzie przekształcony w ośmioletnią szkołę podstawową. Zmiany miały wejść w życie z dniem uchwalenia i zostać opublikowane w dzienniku urzędowym.
Do wojewody uchwała ta trafiła trzy dni później. Po dokonaniu jej analizy stwierdził, że nie można w jednej uchwale regulować dwóch trybów postępowania. Pierwszy dotyczył naruszenia art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60). Zgodnie z tym przepisem można włączyć gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. Wojewoda uznał jednak, że ten tryb nie powinien mieć zastosowania. Właściwym rozwiązaniem było podjęcie uchwały wyłącznie w trybie art. 191 ust. 2 cytowanej ustawy. Zgodnie z nim gmina prowadząca dotychczasowy zespół publicznych szkół (podstawówki i gimnazjum) w terminie do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, powinna jedynie stwierdzić jego przekształcenie w ośmioletnią podstawówkę.
Niestety burmistrz wraz z radnymi zastosował dwa tryby w jednej uchwale, czyli najpierw włączył gimnazjum do szkoły podstawowej, a następnie uznał, że cały zespół tych placówek staje się i tak ośmioletnią szkołą podstawową.
Burmistrz stał na stanowisku, że cały proces przebiegł poprawnie, innego zdania był jednak wojewoda. Uznał, że podjęta w ten sposób uchwała jest sprzeczna z przepisami, bo łączy dwa tryby przekształcenia placówek. Orzekł też, że tego typu uchwały nie podlegają obowiązkowi publikacji w dzienniku urzędowym.
Sprawa trafiła więc do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Skład orzekający wskazał, że przepis art. 191 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że 1 września 2017 r. zespół szkół publicznych, w skład którego wchodzi dotychczasowa szkoła podstawowa i gimnazjum, staje się ośmioletnią podstawówką. Dodatkowo gmina, której podlegał, do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały miała tylko stwierdzić jego przekształcenie. Zdaniem sądu w świetle jednoznacznej treści przywołanych przepisów ustawy należy podzielić stanowisko wojewody, że w zaskarżonej uchwale w sposób nieuprawniony zostały połączone odrębne tryby postępowania określone w artykułach 129 i 191. W ocenie sądu trzeba także zgodzić się z wojewodą, że uchwała nie stanowi prawa miejscowego oraz nie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa, o czym stanowi par. 6 uchwały. WSA stwierdził więc jej nieważność.
ORZECZNICTWO
Wyrok Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 21 września 2017 r., sygn. akt III SA/Gd 504/17. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia