Nie, ponieważ brak jest przepisu, który mógłby być podstawą przyjęcia takiego regulaminu. Pogląd ten potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 10 maja 2017 r. (sygn. akt II SA/Rz 1531/16). W sprawie rozpatrzonej przez ten sąd rada gminy przyjęła analogiczną uchwałę jak opisana przez czytelnika. Jako podstawę wskazano art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Przepis ten stanowi dla rady gminy delegację do wydawania aktów prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Żadna regulacja nie definiuje wprost tych pojęć, a pomocny przy określaniu jego zakresu jest art. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.). Zgodnie z nim obejmuje ona w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Za takie uznaje się np.: boiska i hale sportowe, inne obiekty sportowe, drogi, tereny rekreacyjne, parki i obszary zieleni miejskiej itd.
W tym kontekście należy wskazać, że rzeszowski sąd administracyjny przyjął, iż pojęcia gminnego obiektu nie można utożsamiać wyłącznie z obiektem budowlanym, gdyż stanowiłoby to nieuprawnione zawężenie zakresu regulacji objętej uchwałą rady gminy i stałoby w sprzeczności z celami u.s.g. Niemniej zauważył, że rada gminy mogła podjąć uchwałę w zakresie ustalenia regulaminu korzystania z obiektu, na którym są rozgrywane mecze piłki nożnej bądź organizowane inne imprezy, z tym zastrzeżeniem, iż musi to być obiekt gminny i służący użyteczności publicznej. Zatem obiekt powinien zostać w uchwale zindywidualizowany bądź uchwała powinna zawierać wykaz obiektów na terenie gminy, których dotyczy.
Rzeszowski sąd administracyjny zgodził się także z zarzutem wojewody, który zaskarżył regulamin. Organ ten stwierdził, że podstawą prawną dla wydanej uchwały nie jest art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g., ponieważ dotyczy on określania zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Zdaniem wojewody przedmiot regulacji nie mieści się zaś w tej materii. Mecz piłkarski jest grą, dyscypliną sportową, natomiast tylko niektóre regulacje zawarte w uchwale dotyczą korzystania z obiektów gminnych, tj. stadionów. Wojewoda zauważył ponadto, że tytuł uchwały, jak i unormowania zawarte w jej art. 2 jednoznacznie wskazują jednak, iż przedmiotem regulacji objęto imprezę sportową. Dlatego zdaniem organu nadzoru uchwała narusza również art. 7 Konstytucji RP, ponieważ gmina nie posiada upoważnienia ustawowego do regulowania takiej materii.
Podstawa prawna
Art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.).
Art. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 827).