Usługa nazywana newsletterem planistycznym została wprowadzona art. 52 ust. 8 ustawy z 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja). Wniosek składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w formie papierowej lub elektronicznej (np. e-mailem). Powinien on zawierać:

  • imię i nazwisko albo nazwę,
  • adres zamieszkania lub siedziby,
  • adres e-mail do przesyłania informacji.

Pytanie 1

Czy gmina, przesyłając informację o nowych dokumentach w BIP, musi udostępniać treść dokumentów lub wysyłać je w formie załączników?

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 52 ust. 8 ustawy z 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja) organ ma obowiązek przesłania informacji o każdorazowym udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu oraz w swojej siedzibie wskazanych dokumentów. A zatem nie musi przekazywać ich treści ani wysyłać załączników.

Pytanie 2

Czy organ może samodzielnie wyznaczyć okres, w jakim będzie udostępniać wnioskowane informacje?

Odpowiedź:

Nie. Okres ten wynika bezpośrednio z ustawy. W myśl art. 52 ust. 8 nowelizacji organ ma obowiązek przekazywania informacji od dnia następującego po dniu otrzymania wniosku do dnia następującego po dniu otrzymania rezygnacji. Przy czym takie zasady obowiązują do 30 czerwca 2026 r.

Pytanie 3

Czy można udostępnić dane w innej formie niż przez pocztę elektroniczną?

Odpowiedź:

Nie, choć nie można wykluczyć możliwości przekazania danych w innej formie na podstawie innych przepisów prawa, np. o dostępie do informacji publicznej.

Pytanie 4

Czy wnioskodawca musi złożyć wniosek przez pocztę elektroniczną?

Odpowiedź:

Nie, nowelizacja wskazuje także na inne formy złożenia wniosku – papierową. Można więc przesłać wniosek np. listem lub złożyć pismo w urzędzie.

Pytanie 5

Co zrobić, gdy wniosek nie zawiera wszystkich danych wskazanych w ustawie?

Odpowiedź:

Ustawodawca nie uregulował tej kwestii. Organ nie ma obowiązku wzywania do uzupełnienia wniosku. Ponadto zasady dobrej administracji uzasadniałyby skierowanie do wnioskodawcy informacji o uchybieniach wniosku. Organ powinien wskazać, z jakich względów wniosek nie może być uwzględniony.

Pytanie 6

Czy można rozsyłać dane na adresy poczty e-mailowej zbiorczo?

Odpowiedź:

Tak, ale trzeba uwzględnić wszelkie regulacje w tym zakresie, m.in. dotyczące ochrony danych osobowych. W szczególności nie jest uzasadnione rozsyłanie danych na ujawnione wszystkim pozostałym odbiorcom informacji adresy e-mailowe.

Pytanie 7

W jakim czasie organ musi udostępnić pierwsze informacje po wpłynięciu żądania?

Odpowiedź:

Artykuł 52 ust. 8 nowelizacji wyraźnie wskazuje, że powinno to nastąpić w dniu następnym po dniu złożenia wniosku.

Pytanie 8

Czy organ powinien udzielać tylko informacji, na które wskazuje wniosek, czy wszelkich, do których ma odnosić się newsletter urbanistyczny?

Odpowiedź:

Z punktu widzenia wnioskodawcy, tylko informacje, o które wnioskował, powinny być mu udostępnione. Natomiast z punktu widzenia organu, znacznym ułatwieniem będzie udostępnienie mu wszelkich informacji, wysyłanych do wszystkich w jednolitym newsletterze.

Pytanie 9

Czy na wniosek składany w trybie art. 52 ust. 8 nowelizacji należy wyjaśniać sposób wyznaczania stref planistycznych, zanim plan zostanie przedstawiony do konsultacji?

Odpowiedź:

Nie, jeżeli taka informacja nie jest udostępniana na BIP bądź w siedzibie organu. Dostęp do tych informacji, jeśli są już wytworzone przez organ, może się odbyć na podstawie odrębnych przepisów.

Pytanie 10

Jakie sankcje grożą za nieuwzględnienie żądania stałego informowania o procedurach planistycznych?

Odpowiedź:

Ustawodawca takiej sankcji wprost nie przewiduje. Nie można jednakże wykluczyć, że zaniechanie organu będzie przedmiotem skargi czy wniosku (opisanych w k.p.a.) bądź skargi na bezczynność organu, zważywszy, że obowiązek wynika wprost z ustawy. ©℗

Zmiany po 30 czerwca 2026 r.
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (UD316) jest w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Przewiduje wprowadzenie zmian dotyczących funkcjonowania newslettera planistycznego po 30 czerwca 2026 r., kiedy będzie go prowadził minister właściwy ds. budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
  • Proponowane rozwiązania obejmują w szczególności:
– rezygnację z możliwości składania wniosku o udostępnianie informacji w postaci papierowej i zapewnienie komunikacji wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, w którym będzie prowadzony rejestr urbanistyczny – umożliwi to automatyczną obsługę systemu powiadomień,
– wprowadzenie ograniczenia czasowego dla wysyłania powiadomień przez rejestr urbanistyczny na podstawie jednego wniosku (do dwóch lat od końca roku kalendarzowego, w którym wniosek został złożony) – pozwoli to uniknąć nadmiernego obciążenia systemu,
– dodanie nowej formy udostępniania ogłoszeń o przystąpieniu do sporządzania aktu planowania przestrzennego oraz rozpoczęciu jego konsultacji społecznych przez publikację w rejestrze urbanistycznym – zwiększy to skuteczność newslettera planistycznego.
  • Zmiany te miałyby zostać wprowadzone w art. 8f oraz w art. 8g ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. ©℗