statystyki

Referendum lokalne: Obywatel kontra formalizm

autor: Paulina Szewioła24.04.2017, 19:00
podpis, dokument, akt, prawo

Przy ocenie prawidłowości poparcia wniosku referendalnego nie należy kierować się nadmiernym rygoryzmemźródło: ShutterStock

 Czy obywatel wspierający wniosek o przeprowadzenie referendum lokalnego musi podawać na karcie poparcia wszystkie dane osobowe, które zostały wymienione w ustawie o referendum lokalnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 400) – takie zagadnienie będzie musiał rozstrzygnąć skład siedmiu sędziów NSA.

Z wnioskiem w tej sprawie wystąpił prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego. W orzecznictwie pojawiły się bowiem rozbieżności odnośnie do stosowania art. 14 ust. 4 u.r.l.

Zgodnie z tym przepisem osoba popierająca przeprowadzenie referendum podaje na karcie nazwisko, imię, adres zamieszkania, PESEL i datę udzielenia poparcia. Dane te potwierdza następnie własnoręcznym podpisem. Sądy różnie jednak interpretują tę regulację.

Część składów orzekających uznaje, że wszystkie elementy wskazane w art. 14 ust. 4 u.r.l. muszą znaleźć się na karcie poparcia wniosku o referendum. A brak któregokolwiek z nich przesądza o braku akceptacji dla tej inicjatywy. Przykładowo, NSA w wyroku z 21 sierpnia 2012 r. (sygn. akt II OSK 1629/12) zwrócił uwagę, że wszystkie określone w art. 14 ust. 4 u.r.l. dane osobowe są istotne, dlatego muszą być kompletne, ponieważ służą do identyfikacji osób popierających wniosek i ułatwiają weryfikację poparcia.


Pozostało jeszcze 41% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane