W II edycji rankingu brało udział 61 gmin. Jury oraz internauci dzięki wyłonili zwycięzców, o których można przeczytać na stronie ubiegłorocznej edycji.
W rankingu III edycji będą mogły wziąć udział zainteresowane samorządy lokalne, które zgłoszą swoją stronę www w jednej z czterech kategorii: gmina wiejska, wiejsko-miejska, miasto poniżej 100 tys. mieszkańców, miasto powyżej 100 tys. mieszkańców, wykorzystując odpowiedni formularz zgłoszeniowy, dostępny publicznie na stronie rankingu w terminie od 13 marca do 6 kwietnia 2017 roku.
Zgłoszone strony będą oceniane przez jury, które weźmie pod uwagę m. in. : interesujący layout, przejrzystość strony głównej, gwarantującą intuicyjność i łatwość w docieraniu przez obywatela do poszukiwanych treści, użyteczność strony i jej odpowiedź na praktyczne potrzeby obywatela, dostępność dla każdego użytkownika.
Niezależnie od decyzji jury, głosami internautów wybrana zostanie jedna strona samorządowa. Głosowanie internautów na wybraną stronę samorządową rozpocznie się 10 kwietnia o godzinie 10 i potrwa do 5 maja 2017 roku do godziny 12.
Rozstrzygnięcie rankingu nastąpi podczas ogólnopolskiego kongresu „Perły Samorządu”, który odbędzie się w dniach 25-26 maja 2017 roku w Gdyni.
Wyróżnione gminy zostaną nagrodzone tytułem „Samorządowa Perła Internetu”. Gmina, której strona www zostanie uznana za najlepszą głosami jury, otrzyma miesięczną kampanię odsłonową w serwisach: gazetaprawna.pl, dziennik.pl, forsal.pl o wartości 50 tys. złotych netto. Gmina, której strona www zostanie wybrana głosami internautów, otrzyma dostęp do wydania elektronicznego „Dziennika Gazety Prawnej” e-DGP na okres jednego miesiąca.