- W Krakowie nie można mówić o wprowadzeniu ograniczeń, a raczej o poszerzeniu już obowiązujących obostrzeń - zauważa Jacek Majchrowski prezydent Krakowa.
Kraków zamierza wprowadzić znaczne ograniczenia wjazdu do centrum i zmiany w organizacji stref ograniczonego ruchu. Na czym one polegają?
W Krakowie od dawna obowiązują strefy ograniczające ruch w centrum. Nie można zatem mówić o wprowadzeniu ograniczeń, a raczej o poszerzeniu już obowiązujących obostrzeń. W Krakowie proponujemy, żeby część ulic została przekształcona z dwukierunkowych w jednokierunkowe. Miasto ma być podzielone na trzy nowe strefy: złotą, srebrną i zieloną, w których określane będą zasady dotyczące wjazdu pojazdów.
Czy w związku z ograniczeniami planuje się rozwój komunikacji miejskiej? Jakie będą priorytety i w jakiej perspektywie czasowej może to nastąpić?
Wraz ze zmianami, o których mówiłem, będzie wprowadzana dodatkowa oferta komunikacji miejskiej, usprawniony zostanie zwłaszcza dojazd do centrum. Zwiększona będzie częstotliwość kursowania kilku linii tramwajowych, które w godzinach szczytu podjeżdżać będą nawet co 6 minut. Na wzmocnienia komunikacji chcemy wydać rocznie kilkadziesiąt milionów złotych. Przygotowywaliśmy się do tego od kilku lat, kupując m.in. nowe tramwaje i autobusy.
Jak miasto zadba o ludzi potrzebujących dojechać do centrum samochodem, a nieposiadających szczególnych uprawnień? Zakładam, że inwalidzi będą uprzywilejowani. A co z ludźmi starszymi, chorymi – czy zostaną pozbawieni możliwości wjazdu?
Szczegóły proponowanych rozwiązań zostaną omówione z mieszkańcami podczas konsultacji, ale przede wszystkim krakowianie będą mieli alternatywę w postaci częstych kursów do centrum – w dużej mierze nowoczesnymi, niskopodłogowymi tramwajami i przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych autobusami.
Czy są szacunki, jaki jest udział ruchu samochodowego w produkcji krakowskiego smogu i jak bardzo spodziewają się państwo ograniczyć emisję spalin, redukując ruch samochodów w mieście?
Według Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego lokalne źródła komunikacyjne odpowiadają w 17,01 proc. za poziom stężeń pyłu PM10 w Krakowie. Szacunki dotyczące ograniczenia smogu zostały ujęte w Programie ochrony powietrza dla województwa małopolskiego (powietrze.malopolska.pl/). Efektem realizacji całego programu powinno być zmniejszenie wielkości emisji zanieczyszczeń emitowanych do powietrza o ok. 28 proc., aby możliwe było spełnienie norm jakości powietrza.
Jaka jest podstawa prawna takich rozwiązań?
Obecnie obowiązujący Program ochrony powietrza został przyjęty na podstawie art. 91 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2016 r. poz. 672 ze zm.) uchwałą nr XLII/662/13 Sejmiku Województwa Małopolskiego z 30 września 2013 r. i zaktualizowany w oparciu o dane z 2015 r. Wskazuje on działania zmierzające do osiągnięcia w całej Małopolsce do 2023 r. dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w powietrzu, w tym nową regulację ruchu pojazdów.
Kto zajmie się realizacją tych planów?
Uprawnienia do zmian leżą w gestii organizatora ruchu, w przypadku Krakowa – Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Zaproponowane założenia mają na celu także poprawę bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia jest poprawa jakości usług komunikacji miejskiej, a także jakości powietrza. ⒸⓅ
Propozycja pod dyskusję
Mieszkańcy Krakowa 23 stycznia poznali koncepcję zmian w zasadach ruchu samochodowego w centrum miasta. Ma ona pomóc m.in. w walce ze smogiem. Przez najbliższe miesiące na temat propozycji będą się wypowiadali mieszkańcy, radni, przedsiębiorcy. W złotej, najściślejszej strefie dostawy towarów do sklepów byłyby możliwe tylko od 22 do 10 rano, również mieszkańcy mogliby poruszać się tylko w wyznaczonych godzinach. W srebrnej, pośredniej strefie (dziś tej, do której wjeżdża się z identyfikatorami) samochody z zaopatrzeniem mogłyby wjechać między 18 a 22, zmieniłaby się też nieco organizacja ruchu. W trzeciej, zielonej na wielu ulicach miałby obowiązywać ruch jednokierunkowy, a dostarczający towary mogliby jeździć przez całą dobę.