Projektowanie usług, choć wciąż niszowe, jest coraz częściej dostrzegane i doceniane jako wartościowe podejście w podwyższaniu jakości życia obywateli. Pośrednio wpływa także na rozwój gospodarczy miast
Dzieje się tak m.in. dzięki skłonności inwestorów do rozwijania biznesu w danej lokalizacji, ponieważ brane są pod uwagę nie tylko lokalne wynagrodzenia, lecz także jakość życia i jakość współpracy z administracją. Mamy zatem do czynienia z mierzalnymi korzyściami i potencjałem rozwojowym.
Inną zaletą projektowania usług [ramka] jest realizacja postulatu przyjaznego państwa. Projektowanie usług w administracji publicznej może dotyczyć tak różnych tematów, jak np. usprawnianie organizacji pracy, planowanie i projektowanie wdrożeń, rewitalizacja przestrzeni i rewitalizacja społeczna, projektowanie przestrzeni w budynkach użyteczności publicznej oraz usprawnienia i nowe usługi w obszarach edukacji, turystyki, sportu i kultury.
Usługi dostarczane przez instytucje publiczne różnią się między sobą zakresem, osobami korzystającymi z nich, jakością, ilością, natężeniem oraz wieloma innymi parametrami. Osoby odpowiedzialne po stronie publicznej za dostarczanie usług powinny zadbać, by z jednej strony odpowiadały one na potrzeby społeczeństwa, z drugiej zaś wykorzystywały dostępne zasoby w najbardziej efektywny sposób.
Na co zwrócić uwagę
Oczywiście istnieją również ryzyka związane z projektowaniem i wdrażaniem usług – największym z nich jest brak odpowiedniego zaplecza eksperckiego. Trudno sobie wyobrazić, jak pracownicy instytucji publicznej, funkcjonujący w pewnej strukturze i realizujący określone zadania, mają w ramach dodatkowej pracy zająć się projektowaniem usług. Ich wiedza i obecność jest niezbędna do sprawnego wdrożenia, niemniej jednak w procesie musi być obecny ekspert dysponujący wiedzą, doświadczeniem i niezależnym spojrzeniem z zewnątrz, mogący podpowiedzieć, w jakim kierunku iść, a następnie taki proces projektowania przeprowadzić. Projektowanie usług opiera się na głębokim zrozumieniu potrzeb klientów i użytkowników, a przełożenie zrozumienia na rzeczywiste rozwiązania jest efektem dobrej współpracy. Dlatego też ważne jest odpowiednie dobranie partnera.
Korzyści dla obu stron
Przy analizie funkcjonowania relacji instytucja publiczna - obywatele warto pokusić się o diagnozę jakości dostarczanych usług oraz poziomu zadowolenia osób z nich korzystających. W tej relacji ważne jest, że dobrze funkcjonujące rozwiązaniach służą obu stronom. W badaniach dotyczących service design wyraźny jest trend, że firmy w znakomitej większości są przekonane, iż zapewniają odbiorcom usługi najwyższej jakości, ale tylko niewielka część korzystających się z tym zgadza. W przypadku sektora publicznego jest podobnie, a dzięki projektowaniu usług z pewnością można zwiększyć satysfakcję obywateli i pomóc w zniwelowaniu różnicy w postrzeganiu jakości usług.

Jak w prywatnej firmie

Wszyscy, niezależnie od miejsca zamieszkania czy statusu społecznego, korzystamy z różnych usług, a nasze oczekiwania co do ich jakości rosną. Prywatne firmy już od długiego czasu podejmują działania mające na celu zwiększenie zysków przez koncentrację na użytkowniku w świadomie prowadzonym procesie tworzenia swoich produktów i usług. To podejście, czyli projektowanie usług (ang. service design), przekłada się na wyższy poziom satysfakcji klientów. Service design to dziedzina stosunkowo nowa, w jej centrum zawsze znajduje się użytkownik, jego potrzeby i oczekiwania. Chodzi przy tym o to, by za pomocą systemowego i powtarzalnego podejścia zaplanować i zorganizować zasoby ludzkie, infrastrukturę, procesy komunikacji i fizyczne komponenty usługi tak, by stworzyć zupełnie nową usługę bądź poprawić jakość już istniejącej. Powstała usługa ma być użyteczna, łatwa w użyciu, pożądana przez konsumenta, skuteczna oraz wydajna.

Sektor publiczny działa oczywiście na innych zasadach niż sektor prywatny, oba są jednak dostarczycielem usług dla konsumentów. Warto wiedzieć, że usługi publiczne mają wielki wpływ na poziom naszej satysfakcji i zadowolenia z życia. Projektowanie usługi publicznej może odbyć się w ramach wielkiego, wielostrumieniowego zadania, ale równie skuteczne są miniprojekty polegające na wprowadzeniu stosunkowo niewielkich zmian w jednym lub kilku elementach procesu. Dobrym przykładem może być przeredagowanie i uproszczenie języka pism i formularzy urzędu skarbowego, utworzenie punktu informacyjnego w urzędzie miasta czy gminy, zapewnienie osobom głuchym i głuchoniemym tłumaczenia w placówkach administracji publicznej, a nawet zmiana aranżacji przestrzeni urzędu. Działania tego typu często nie wymagają znacznych nakładów, a przynoszą korzyści, takie jak:

● poprawa satysfakcji mieszkańca z kontaktu z usługą dostarczaną przez państwo i związany z tym wyższy poziom dobrostanu obywateli,

● obniżenie kosztów świadczenia usługi,

● zwiększenie motywacji pracowników,

● dotarcie do nowych grup odbiorców.

PRZYKŁAD 1

Zmiana formularza

Wydawałoby się, że wypełnienie wniosku o dowód osobisty nie powinno nastręczać trudności, jednak ze względów formalnych urzędnicy odrzucali bardzo dużo wniosków o wydanie podstawowego w naszym codziennym życiu dokumentu. Po przeprojektowaniu wniosku o dowód osobisty liczba błędów przy wypełnianiu zmniejszyła się o 80 proc. Co się zmieniło? Przecież każdy obywatel nadal ma numer PESEL, większość ma drugie imiona i inne dane, które trzeba podać urzędowi. Jak się okazało, wystarczyło uprościć język, usunąć zdublowane pola i jednoznacznie nazwać informacje, które trzeba wpisać.

PRZYKŁAD 2

Procedury szpitalne

Przykładem złożonego procesu jest np. projekt pozwalający na zwiększenie użyteczności Szpitala Dziecięcego w Olsztynie. Jest to szpital już funkcjonujący, zatrudniający 700 pracowników, współpracujący z kilkudziesięcioma podmiotami zewnętrznymi i przede wszystkim realizujący bardzo ważne zadania. Przeprojektowanie procesów trwa od ponad pół roku w działającej na pełnych obrotach placówce, która na co dzień walczy o życie małych pacjentów. Żeby zrozumieć, co się dzieje, potrzeba warsztatów z zarządem, lekarzami, rodzicami pacjentów, urzędnikami obsługującymi szpital. Trzeba usiąść przy łóżku trzylatki, która właśnie dostała kolejną dawkę chemioterapii, i dowiedzieć się, co ona czuje i co myśli. Samo stworzenie celów i odpowiadających im mierników sukcesu to zadanie na miesiące, ale przynosi ogromne korzyści, zarówno finansowe, jak i jakościowe.

PRZYKŁAD 3

Smart city dla niewidomych

Przykładem zupełnie nowego działania może być warszawski program smart city - Virtualna Warszawa, wzbogacający przestrzeń miejską w najnowsze rozwiązania technologiczne. Projekt zakłada wyposażenie kluczowych punktów w Warszawie w nadajniki, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym lub nieznającym miasta. Obecnie system ten jest testowany między innymi w Centrum Nauki Kopernik i na pobliskiej stacji metra.

Tworząc nowy program, w znacznym stopniu trzeba polegać na wiedzy eksperckiej, ponieważ nie ma jeszcze działającej usługi, do której mogliby odnieść się jej użytkownicy. Konsultacje społeczne i badania pomogą zidentyfikować potrzeby, natomiast ekspert pomoże znaleźć wykonalne, rentowne i spójne rozwiązania.

PRZYKŁAD 4

Dla rodziców spodziewających się dzieci

Ciekawym przykładem optymalizacji istniejących rozwiązań jest projekt wsparcia świeżo upieczonych rodziców, zrealizowany przez specjalistów z Uselab (obecnie Deloitte Digital) dla jednej z instytucji publicznych. Celem projektu było zaprojektowanie rozwiązań zmniejszających obciążenie procedurami, napięcie i poczucie zagubienia u osób spodziewających się dziecka. Dotychczas obowiązujące przepisy doskonale działają w przypadku dwojga rodziców pozostających w związku małżeńskim, rezydujących w miejscu zameldowania i zatrudnionych na umowy o pracę. Jednak coraz częściej sytuacja nie jest taka prosta i procedury znacznie się komplikują. Zrozumienie wyzwań związanych z tym projektem wymagało przeprowadzenia szeroko zakrojonych badań ilościowych i jakościowych z respondentami-rodzicami w najróżniejszej sytuacji życiowej.

Zagadnienie wsparcia rodziców i zarejestrowania nowego obywatela wiąże się jednocześnie z kilkoma obszarami usług państwowych – z centralną ewidencją ludności, ze służbą zdrowia, z systemem opieki społecznej, z organami samorządowymi. W gronie instytucji bezpośrednio zaangażowanych jest kilka ministerstw i liczne urzędy. Dysponując wiedzą z badań i po zidentyfikowaniu instytucji, którym podlegają poszczególne zagadnienia, zorganizowano warsztaty projektowe, podczas których wspólnie pracowali projektanci usług, przedstawiciele ZUS, rodzice i przedstawiciele urzędów gminy i dzielnicy. W rezultacie stworzono spektrum obszerny zbiór zaleceń i prototyp usługi. Opracowano rekomendacje od najprostszych (informacje o prawach rodziców umieszczone już w gabinetach ginekologicznych) po bardzo złożone (scalenie baz danych systemu opieki zdrowotnej i ewidencji ludności).