Dla części pracowników COVID-19 miał natychmiastowy i stały wpływ na ich obecność w biurach. Jak pokazuje badanie Cisco, wynikające z tej sytuacji zmiany strategiczne i te związane z kulturą pracy - często określane mianem „nowej normalności” – pozostaną z nami na dłużej. Co jednak z tymi osobami, które nie pracują w środowisku biurowym, a które stanowią zdecydowaną – bo aż 60% - większość zatrudnionych?

W ich przypadku technologia odegra równie duże znaczenie i chociaż tempo zmian w wielu branżach nie będzie tak szybkie, jak w przypadku pracy biurowej, długoterminowe skutki gospodarcze będą prawdopodobnie jeszcze bardziej znaczące. Eksperci Cisco przewidują, że COVID-19 napędzi cyfrowe zmiany, które będą wykraczały poza samą walkę z pandemią i na stałe zmienią sposób w jaki pracujemy.

I chociaż trendy, takie jak m.in. przenoszenie większości życia i komunikacji do sieci, konieczność i zdolność do ponownej nauki nowych umiejętności (także z wykorzystaniem technologii cyfrowych), zdalna opieka zdrowotna, rozwój e-commerce czy rozproszenie struktury biur, kształtują w pierwszej kolejności środowisko „pracy biurowej”, będą one miały również wpływ na przyszłość pracy w innych obszarach.

Sektor edukacji

Pandemia COVID-19 sprawiła, że uczniowie i nauczyciele musieli przejść na model edukacji zdalnej. Nauczanie na odległość może pomóc stawić czoła jeszcze innemu wyzwaniu, jakim jest niedobór nauczycieli, zwłaszcza w dziedzinie tzw. przedmiotów STEM - nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki. „W przyszłości pedagodzy będą prowadzili wykłady w wielu szkołach i klasach w tym samym czasie za pośrednictwem technologii wideo, co przyczyni się do zwiększenia dostępu do edukacji i zniwelowania wykluczenia społecznego wśród dzieci mieszkających na obszarach wiejskich. W Polsce mamy już pierwsze tego typu przykłady, takie jak Małopolska Chmura Edukacyjna, dzięki której uczniowie szkół średnich z najdalszych zakątków regionu mogą zdalnie brać udział w wykładach prowadzonych przez profesorów AGH”, mówi Przemysław Kania, Dyrektor Generalny Cisco w Polsce.

Obszar ochrony zdrowia

Z danych NHS, brytyjskiego odpowiednika Narodowego Funduszu Zdrowia – skupiającego trzy z czterech publicznych systemów służby zdrowia w Wielkiej Brytanii, przed pojawieniem się koronawirusa wizyty wideo stanowiły zaledwie 1% z około 340 milionów corocznych wizyt u lekarzy pierwszego kontaktu. Pandemia COVID-19 zupełnie zmieniła ten stan rzeczy na całym świecie. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych odsetek konsumentów korzystających z telemedycyny wzrósł z 11 do aż 46 procent w ciągu niecałego roku. Szwedzka organizacja KRY International, jeden z największych dostawców usług telezdrowia w Europie, podała, że liczba rejestracji wzrosła o ponad 200 procent. Francja i Korea zmieniły przepisy, aby ułatwić obywatelom dostęp do telemedycyny.
Przyszłość służby zdrowia wykracza jednak poza zdalne konsultacje. W 2001 r. chirurdzy w Nowym Jorku usunęli pęcherzyk żółciowy pacjenta we Francji przy użyciu zdalnie sterowanego robota. Dzięki technologiom takim jak 5G, sztuczna inteligencja oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość i ich stałemu rozwojowi, zabiegi prowadzone na odległość mogą stać się powszechną rzeczywistością.

Sektor produkcji

W ogromnej większości przypadków branża wytwórcza nie mogła sobie pozwolić na pracę zdalną, dlatego kluczowe było zapewnienie bezpieczeństwa pracowników na hali produkcyjnej. Programiści z Cisco Meraki do spółki z partnerami technologicznymi firmy opracowali nowe obudowy dla inteligentnych kamer bezpieczeństwa podłączonych do sieci Wi-Fi. Nie są one już używane wyłącznie do nadzoru, ale mogą także pomóc w weryfikacji tego, czy ludzie noszą środki ochrony osobistej i zachowują dystans społeczny - zarówno w fabrykach, jak i w środowisku sprzedaży detalicznej.
Jednocześnie rosnący poziom automatyzacji i coraz bardziej powszechne stosowanie czujników i inteligentnych maszyn w ramach ekosystemu IoT prowadzi do ciągłych zmian w profilach zadań na liniach produkcyjnych. Dla przykładu, konserwacja zapobiegawcza i prognostyczna staje się powszechną praktyką w zakładach produkcyjnych czy w przemyśle naftowym i gazowym, gdzie zadania mogą być wykonywane również zdalnie.

Rolnictwo

Rolnictwo, którego historia ma ponad 10 000 lat, jest jednym z najstarszych zawodów ludzkości. Jednak cyfryzacja ma również wpływ na tę dziedzinę. Niezależnie od tego, czy chodzi o czujniki wysyłające informacje do automatycznych systemów nawadniania, autonomiczne pojazdy przygotowujące glebę czy też te zbierające plony - praca rolników prawdopodobnie zmieni się na dobre wraz z rozwojem technologii. Pracując nad rozwojem tej dziedziny w Wielkiej Brytanii, zespół Cisco zbudował stanowiska testowe dla prób działania sieci 5G na obszarach wiejskich i zbadał, jak ta technologia może poprawić sposób, w jaki gospodarstwa rolne uprawiają rośliny i dbają o zwierzęta. Dzięki łączności 5G, technologii urządzeń ubieralnych oraz zupełnie nowej aplikacji o nazwie Me+Moo, rolnicy mogą śledzić stan zdrowia swoich krów na podstawie danych dotyczących ich żywienia, snu, dojenia i odpoczynku.

Sektor ubezpieczeń

Niezależnie od tego, czy był to uszkodzony samochód, czy zepsuty element instalacji hydraulicznej, towarzystwa ubezpieczeniowe tradycyjnie wysyłały rzeczoznawcę, który kontrolował i oceniał szkody. Także ubezpieczyciele zmieniają jednak swój sposób działania w wyniku pandemii. Teraz klienci mają możliwość rozpatrywania ich roszczeń w oparciu o materiały cyfrowe, w postaci zdjęć lub filmów wideo. W najbliższej przyszłości specjaliści ds. ubezpieczeń będą prawdopodobnie konsultować się z klientami za pośrednictwem wideokonferencji - lub po prostu wysyłać drona do zbadania uszkodzonego mienia.

Rozrywka i kultura

Teatry, kina, sale koncertowe i muzea są obecnie zamknięte lub przyjmują bardzo ograniczoną liczbę gości. Letnie festiwale zostały odwołane. Bez wątpienia jest to bardzo trudny rok dla artystów. Wielu z nich zaczęło jednak łączyć się ze swoją publicznością w przestrzeni cyfrowej. Teatry oferowały nagrania archiwalnych spektakli za pośrednictwem transmisji wideo bezpłatnie lub za niewielką opłatą abonamentową, muzea przygotowały wirtualne wycieczki, a muzycy dawali koncerty za pośrednictwem mediów społecznościowych. Biorąc to pod uwagę, Cisco wzbogaciło narzędzie do komunikacji Cisco Webex o moduł Music Mode - dzięki czemu wszystkie ważne dźwięki zostaną uchwycone w całej krasie, a doświadczenia fanów będą maksymalnie zbliżone do tych z tradycyjnego koncertu.

Handel detaliczny

Technologia i trendy, takie jak ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline – wyszukaj w Internecie, kup w sklepie), funkcjonują w tej branży od dawna. COVID-19 po prostu wszystko przyspieszył. W przyszłości firmy, które chcą pozostać konkurencyjne, wymyślą sposoby na korzystanie z usług online, nawet jeśli utrzymają swoją fizyczną lokalizację, a systemy logistyki i dostaw zostaną udoskonalone, aby sprostać wzrostowi popytu, niezależnie od tego, czy będzie on wynikał z preferencji kupującego, czy z przyszłej fali pandemii. Dla osób pracujących w handlu detalicznym może to oznaczać zmianę profili zawodowych. Handel detaliczny online wymaga większej liczby pracowników odpowiadających za realizację zamówień, obsługę klienta czy realizację dostaw.

Chociaż krążące po Sieci żarty w postaci notatki od pilota samolotu, w której pisze, że „pracuję dzisiaj z domu” to wizja bardzo odległej przyszłości, społeczeństwa już teraz powinny mierzyć się z faktem, że technologia ma na nie prawdziwy wpływ obecnie, także daleko od domowego biura.