Odszkodowania za straty w wyniku wypadku dochodzimy od przewoźnika

autor: Małgorzata Raczkowska25.11.2015, 15:00
Pani Magdalena może skierować swoje roszczenia do przewoźnika, bo to właśnie on, a nie biuro podróży, odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas wycieczki. Zgodnie z art. 62 ustawy – Prawo przewozowe przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania za szkody poniesione przez pasażerów.

Pani Magdalena może skierować swoje roszczenia do przewoźnika, bo to właśnie on, a nie biuro podróży, odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas wycieczki. Zgodnie z art. 62 ustawy – Prawo przewozowe przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania za szkody poniesione przez pasażerów.źródło: ShutterStock

Podczas wycieczki autokarowej po Europie, w której niedawno brałam udział, doszło do wypadku. Nie był on na szczęście groźny, nikt nie odniósł większych obrażeń, to była tylko zwykła stłuczka – opowiada pani Magdalena. – Pozostało mi po tym kilka siniaków, ale poniosłam straty materialne: stłukły mi się okulary i ekran telefonu komórkowego. Naprawy wymagał także laptop, który miałam wtedy na kolanach. Kto za to zapłaci? Czy należy mi się odszkodowanie? Do kogo mogę się zwrócić o zwrot pieniędzy za naprawy – pyta czytelniczka.

Pani Magdalena może skierować swoje roszczenia do przewoźnika, bo to właśnie on, a nie biuro podróży, odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas wycieczki. Zgodnie z art. 62 ustawy – Prawo przewozowe przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania za szkody poniesione przez pasażerów. Dlatego nawet przed podróżą opłaconą u touroperatora zawsze warto się dowiedzieć, z jaką firmą przewozową współpracuje nasze biuro podróży.

Przy ubieganiu się o odszkodowanie najważniejsza jest umowa przewozu – to na jej podstawie klient dochodzi ewentualnych roszczeń. Umowa ta zawierana jest w momencie zakupu biletu, a jeśli mówimy o wycieczce z biurem podróży – w chwili podpisania umowy na świadczenie usług turystycznych. W takim kontrakcie znajdziemy wszelkie zapisy związane z transportem podczas wycieczki.

Może się również zdarzyć, że w autokarze znajduje się osoba, która nie zawarła umowy przewozu – należy jednak wiedzieć, że taki kontrakt następuje przez samo wejście do pojazdu i zajęcie miejsca. Dlatego osoby, które nie posiadają biletu lub nie wykupiły wycieczki, a znajdowały się w pojeździe, który uległ wypadkowi, mają również prawo do odszkodowania.

Odpowiedzialność przewoźnika – zgodnie z prawem przewozowym – sprowadza się do należytego wywiązania się z umowy przewozu. Ustawa w ten sposób chroni pasażerów przed skutkami m.in. opóźnienia przyjazdu albo przedwczesnego odjazdu autokaru. Ale uwaga! Za wszelkie uszkodzenia przewożonego przez nas mienia przewoźnik poniesie odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy nastąpiło to z jego winy. Warto przy tym zaznaczyć, że to pasażer musi udowodnić, iż zawinił, czyli wskazać związek przyczynowo-skutkowy miedzy działaniami przewoźnika a poniesionymi przez niego stratami.


Pozostało 48% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane