Korzystając z letnich wyprzedaży, robię zakupy zarówno w normalnych sklepach, jak i wirtualnych. Czy w obu rodzajach placówek handlowych przy ewentualnym zwrocie towaru obowiązują takie same zasady – pyta pani Anna
Kwestia zwrotu produktów inaczej wygląda w przypadku rzeczy kupionych na wyprzedaży w e-sklepie, a inaczej w sklepie stacjonarnym. Przecenione produkty w e-sklepie mogą zostać zwrócone, jeśli wyprzedaż internetowa wiąże się z zawarciem umowy na odległość. Zarezerwowanie produktu w sieci i jego kupno dopiero po obejrzeniu w sklepie stacjonarnym nie będzie zawarciem umowy na odległość. Gdy towar kupujemy online, nie mogąc go dokładnie obejrzeć i sprawdzić, wtedy mamy możliwość zwrotu. W takim przypadku konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia, nawet gdy towar został przeceniony. Zwrotom nie podlegają natomiast przecenione produkty, których w regularnych cenach także nie można oddać. Zaliczane są do nich np. te, które szybko się psują lub mają krótki termin przydatności do użycia, np. zamówione online produkty spożywcze. Nie można też zwrócić po otwarciu opakowania kosmetyków i środków higienicznych, podobnie jak nagrań dźwiękowych, wizualnych i programów komputerowych.
W regulaminach sklepów internetowych zdarzają się zapisy mówiące o braku możliwości zwrotu przecenionego towaru. Jednak przedsiębiorcy zajmujący się e-handlem powinni pamiętać, że działania promocyjne, takie jak przeceny lub wyprzedaże, nie wyłączają zastosowania przepisów konsumenckich. Zapis o braku możliwości zwrotu towaru objętego promocją cenową lub wyprzedażą jest klauzulą niedozwoloną, za której stosowanie UOKiK może założyć na e-sklep karę finansową. Ponadto informacje o udzielanych rabatach i dostępnych promocjach nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Za to również na e-sprzedawców może zostać założona kara.
Inaczej wygląda kwestia zwrotu przecenionych towarów w sklepach stacjonarnych. W tym przypadku wyłącznie od woli sprzedawcy, tj. danego sklepu, zależy to, czy przyjmie z powrotem przeceniony produkt, ponieważ sklep nie ma takiego obowiązku, który wynikałby z przepisów prawa. Sklep dopuszczający taką możliwość może jednak wprowadzić dodatkowe obowiązki, jak np. oryginalne opakowanie, lub ograniczyć formę zwrotu płatności w postaci vouchera, który można wykorzystać w późniejszym czasie w danej placówce. W takich przypadkach warto przy zakupie przecenionego towaru spytać sprzedawcę o to, czy będzie można dokonać zwrotu, w jakim terminie i na jakich warunkach.
Podstawa prawna
Art. 27, art. 38 pkt 4–5, pkt 9 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827).