Właśnie staram się wybrać hotel, w którym zamierzam się zatrzymać z rodziną podczas urlopu. Czy liczba gwiazdek jest ustandaryzowana, czy wiadomo, czego można się spodziewać po hotelu z dwiema i z pięcioma gwiazdkami – pyta pan Paweł
Jeśli hotel jest za granicą, to nie ma gwarancji, że cztery gwiazdki w egipskim kurorcie będą odpowiadać czterem gwiazdkom na Majorce. Nie istnieje jednolity system kategoryzacji standardu hoteli ani na terenie Unii Europejskiej ani na świecie. Hotelarze kuszą więc turystów liczbą gwiazdek, a na miejscu okazuje się, że wyposażenie hotelu odbiega od naszego wyobrażenia. Przykładem mogą być takie kraje jak Egipt lub Tunezja, w których trzygwiazdkowy hotel może odpowiadać standardowi jednej gwiazdki według polskiej nomenklatury. Z kolei na przykład hiszpańskie hotele mają zazwyczaj wyższy standard, niż to wynika z liczby gwiazdek. W dodatku nie we wszystkich krajach podawanie gwiazdek jest obowiązkowe, a w niektórych ich liczba jest całkowicie dowolna i nie podlega kontroli. Przed wyborem hotelu warto więc sprawdzić na mapie dokładną jego lokalizację, odległość od plaży lub od uciążliwej autostrady oraz poczytać opinie na portalach internetowych.
Polskie prawo jednak dokładnie określa, czego można się spodziewać w każdej kategorii hotelowej. W rozporządzeniu szczegółów zapisano, jaki standard wyposażenia i udogodnień odpowiada danej liczbie gwiazdek (liczbę gwiazdek akceptuje marszałek województwa).
Niezadowolony lub oszukany klient zawsze ma jednak prawo de reklamacji usługi. Jeśli mimo zapewnień nie dostaliśmy pokoju z widokiem na morze albo odległość od plaży jest większa niż obiecana, a restauracja nieczynna, to wszystkie rozbieżności mogą być podstawą do reklamacji. Jeśli sami zorganizowaliśmy pobyt – reklamację składamy właścicielowi obiektu, zaś kiedy wyjazd odbył się za pośrednictwem biura podróży, kierujemy ją do organizatora, a nie do właściciela hotelu.
Wybrane obowiązkowe wyposażenie i zakres świadczonych usług w hotelach | |||||
***** | **** | *** | ** | * | |
Utwardzona nawierzchnia dojazdu i dojścia do obiektu | tak | tak | tak | tak | tak |
Klimatyzacja w pokoju | tak | ||||
Dostęp do internetu w pokoju lub na odrębnych stanowiskach | tak | tak | tak | ||
Powierzchnia pokoju dwuosobowego | 18 mkw. | 16 mkw. | 14 mkw. | 12 mkw. | 10 mkw. |
Akceptacja kart płatniczych | tak | tak | tak | ||
Jednolity ubiór personelu | tak | tak | tak | ||
Usługi odnowy biologicznej (basen, sauna, siłownia, solarium) – minimum dwa rodzaje usług, ale w hotelach trzygwiazdkowych tylko w miejscowościach turystycznych | tak | tak | tak |
Podstawa prawna
Art. 38 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 196). Załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich (Dz.U. z 2004 nr 188, poz. 1945).