statystyki

Od kogo i jak może dochodzić roszczeń osoba okradziona w hotelu

autor: Małgorzata Piasecka - Sobkiewicz13.06.2014, 07:25; Aktualizacja: 13.06.2014, 09:05
Hotelarz musi przyjąć na przechowanie cenne rzeczy należące do gościa.

Hotelarz musi przyjąć na przechowanie cenne rzeczy należące do gościa.źródło: ShutterStock

Straty powinien pokryć właściciel lub zarządzający obiektem. Stanie się tak pod warunkiem że szybko zostanie poinformowany o zdarzeniu, a poszkodowany udowodni, że sam wniósł rzeczy albo powierzył je pracownikowi.

Miałam zarezerwowany pokój, ale przyjechałam wcześniej, zanim jeszcze zaczęła się doba hotelowa, aby pozostawić bagaż. Przyjął go pracownik, ale gdy zgłosiłam się, aby zamieszkać w hotelu, okazało się, że walizka zaginęła Przez pomyłkę została wydana innemu gościowi, który już wyjeżdżał i pozostawił na przechowanie podobną. Hotel twierdzi, że nie odpowiada za bagaż, ponieważ oddałam go na przechowanie w terminie wcześniejszym niż podany w rezerwacji. Czy wcześniejszy przyjazd wyłącza odpowiedzialność hotelu za bagaż?

Wcześniejszy gość, czyli osoba, która zgłosiła się przed terminem podanym przez nią w rezerwacji, ma takie same uprawnienia związane z ochroną rzeczy wniesionych, jak pozostali goście. Właściciel obiektu, jego dzierżawca, leasingobiorca bądź franchisingobiorca ponosi więc taką samą odpowiedzialność za wniesiony bagaż i powierzony portierowi, bagażowemu, recepcjoniście, boyowi, konsjerżowi, szwajcarowi, numerowemu, posługaczowi, czyli osobie przez niego zatrudnionej. Tak samo traktuje się bagaż umieszczony w miejscu, które te osoby wskazały, lub przeznaczonych na przechowywanie ich. Odpowiedzialność nie rozciąga się jednak w czasie bez żadnych ograniczeń, bo odnosi się tylko do okresu krótkiego, przyjętego zwyczajowo, co w dodatku zależy od konkretnych okoliczności. Nie powinien on trwać dłużej niż kilka lub kilkanaście godzin, a w żadnym wypadku nie powinien przekraczać doby. Natomiast hotelarz nie może wyłączyć lub ograniczyć swojej odpowiedzialności, zawierając z tym celu umowę z gościem lub wywieszając na ten temat ogłoszenie np. obok recepcji lub przechowalni bagażu.

Podstawa prawna

Art. 846 par. 3 i 5 ustawy z 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121).


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Okradziona Polska przez POlszewikow,I co? (SG)(2014-06-29 14:50) Zgłoś naruszenie 00

    A co z odszkodowniami dla wszystkich Polakow okradzionych przez Tuska I wszystkich POlszewickich przestepcow ?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane