Przy zmianie operatora telekomunikacyjnego konieczne jest określenie losów każdej oferowanej przez niego usługi. W przeciwnym razie będziemy płacić podwójnie.
Przekonała się o tym nasza czytelniczka, która przenosiła swój numer telefonu z TP SA do UPC.
– Złożyłam w TP rezygnację, ale nowy operator poinformował mnie, że jeśli chcę przenieść do nich numer, formalności muszą załatwić sami.
W takim razie wycofałam rezygnację, co, jak się później okazało, miało fatalne skutki – opowiada pani Hanna z Katowic.

Usługa usłudze nierówna

UPC przeniósł numer telefonu i podłączył pozostałe usługi, jednak abonentka oprócz rachunków od nowego operatora wciąż dostawała także faktury z TP.
– Pisałam pisma o anulowanie naliczanych mi kwot, skoro nie jestem ich klientką, ale bezskutecznie. Po jakimś czasie sprawa została przekazana do windykacji, więc by uniknąć wpisania na listę dłużników, wpłaciłam 265 zł – mówi czytelniczka.
Interwencja nowego operatora u TP także nie przyniosła skutku.
– Ostatnio znów zadzwonili do mnie z TP, że mam zapchaną skrzynkę i nie mogą wysłać kolejnych monitów, a ja przecież nie zgadzałam się nigdy na przesyłanie faktur drogą elektroniczną – oburza się pani Hanna.
Jednak, jak informuje biuro prasowe Orange, które zastąpiło markę TP, czytelniczka najpierw złożyła rezygnację z usług internetowych i telefonicznych, a potem ją cofnęła.
– Później wpłynęło do nas zamówienie na przeniesienie numeru do sieci operatora UPC Polska, co zrealizowaliśmy, i od 1 kwietnia 2011 r. klientka ma usługę głosową świadczoną przez UPC – wyjaśnia Orange. I w tym szkopuł, że przeniesienie numeru dotyczyło tylko usług głosowych.
– W związku z tym, że do dzisiaj nie wpłynęło do nas żadne pismo w sprawie przeniesienia bądź rezygnacji z Neostrada TP, nadal ją świadczymy. Tym samym opłaty za usługę oraz utrzymanie łącza są naliczane przez TP prawidłowo – tłumaczą przedstawiciele operatora.

Dodatkowe oświadczenie

Łukasz Drożdżowski, radca prawny z kancelarii Rödl & Partner w Poznaniu, przypomina, że prawo do żądania przeniesienia numeru do innego operatora nie prowadzi do automatycznego rozwiązania dotychczasowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
– Mówi o tym art. 71 prawa telekomunikacyjnego (Dz.U. z 2004 r. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.). Aby rozwiązać umowę z dotychczasowym dostawcą usług, klient powinien złożyć dodatkowe oświadczenie o rozwiązaniu umowy – wskazuje prawnik.
Formę formularza, na którym składa się oświadczenie, reguluje załącznik do rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 249, poz. 1670).