Od Nowego Roku zmieniają się zasady rejestracji pojazdów. Wejdą bowiem w życie przepisy prawa o ruchu drogowym znowelizowane ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023 r. poz. 1394).

Przede wszystkim zniknie obowiązek zawiadomienia starosty o nabyciu pojazdu. Zostanie on zastąpiony koniecznością zarejestrowania pojazdu. Wszystko dlatego, że zbyt często osoby kupujące pojazdy poprzestawały na poinformowaniu o tym fakcie starosty, myśląc, że nie muszą już przerejestrowywać pojazdu. To z kolei niejednokrotnie skutkowało nakładaniem mandatów na osoby, które były poprzednimi właścicielami auta.

Nowe zasady wymagają dokonania rejestracji w ciągu 30 dni od dnia nabycia lub sprowadzenia pojazdu z innego kraju UE. W przypadku sprowadzenia pojazdu z państwa niebędącego członkiem wspólnoty 30-dniowy termin liczy się od dnia dopuszczenia go do obrotu przez Krajową Administrację Skarbową. Z kolei jeśli posiadacz pojazdu nabędzie go w drodze dziedziczenia, będzie musiał go przerejestrować w ciągu 30 dni od dnia wydania prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia przez notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia. Przedsiębiorcy zajmujący się obrotem pojazdów będą musieli zarejestrować pojazd w ciągu 90 dni (nie dotyczy to firm, które mają tzw. profesjonalną rejestrację pojazdów).

W górę pójdą też kary. Do tej pory za niedopełnienie obowiązku rejestracji czy zawiadomienia o zbyciu mogła być nałożona kara w wysokości od 200 do 1000 zł. Teraz będzie ona sztywna i wyniesie 500 zł w przypadku osób fizycznych i 1000 zł dla przedsiębiorców. Jeśli opóźnienie w rejestracji wyniesie więcej niż 180 dni, sankcja podwoi się i wyniesie odpowiednio – 1000 zł dla obywateli i 2000 zł dla przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdów.

Co ważne, o ile zniknie obowiązek informacji o nabyciu pojazdu, to nadal trzeba będzie zawiadomić starostę o zbyciu pojazdu – także w terminie 30 dni. Za niedopełnienie tego obowiązku byłemu właścicielowi auta grozi kara w wysokości 250 zł.

W przypadku pojazdów nabytych czy sprowadzonych przed 1 stycznia 2024 r. rejestracja i informowanie o zbyciu i nabyciu odbywa się na obecnych zasadach. Także postępowania w sprawie rejestracji wszczęte i niezakończone przed 1 stycznia będą się toczyć na podstawie dotychczasowych regulacji. Tak samo w przypadku wszczętych i niezakończonych postępowań w przedmiocie nakładania kar.

Rosną też kary za brak ubezpieczenia pojazdu. Ich wysokość jest związana ze wskaźnikiem płacy minimalnej. W przypadku samochodów osobowych opłata za spóźnienie przekraczające 14 dni jest równa dwukrotności płacy minimalnej, co oznacza wzrost z 7,2 tys. do prawie 8,5 tys. zł (opłaty za opóźnienie do trzech dni wzrosną z 1,4 tys. do ok. 1,7 tys. zł, a za opóźnienie od czterech do 14 dni z 3,6 tys. na ok. 4,2 tys. zł). W przypadku samochodów ciężarowych kary (w zależności od opóźnienia) wzrosną z 2,16 tys. do 2,54 tys. zł (od jednego do trzech dni), z 5,4 tys. do 6,3 tys. zł (4–14 dni) i z 10,8 tys. do ponad 12,7 tys. zł (powyżej 14 dni).©℗