Kaspersky Lab przeprowadził wraz z B2B International badanie w celu ustalenia, których cyberzagrożeń internauci są świadomi i których najbardziej się boją. Okazuje się, że użytkownicy najbardziej obawiają się kradzieży kont online.
Największe obawy wśród użytkowników budzi ryzyko włamania hakerskiego do kont online oraz szkodliwe oprogramowanie, którego celem jest kradzież haseł i poufnych informacji – te dwa zagrożenia niepokoiły mniej więcej tyle samo osób (68% w obu przypadkach). Na trzecim miejscu uplasowały się zagrożenia finansowe – 63% obawiało się utraty pieniędzy z konta, na czwartym natomiast e-maile i strony phishingowe – kolejne zagrożenie, którego celem są dane uwierzytelniające dostęp do kont.
Niestety kolejne badania wskazują, że obawy użytkowników nie niosą za sobą realnych działań. Prawie jedna trzecia użytkowników nie robi nic, aby chronić płatności online, polegając na ochronie zapewnianej przez organizacje finansowe. Inne badanie przeprowadzone przez Kaspersky Lab pokazuje, że wielu użytkowników nie zna (lub zna, ale nie przestrzega) podstawowych reguł bezpieczeństwa podczas dokonywania płatności online lub korzystania z systemów bankowości online. Na przykład tylko połowa użytkowników sprawdza, czy dana strona jest autentyczna, zanim poda na niej swoje dane finansowe, natomiast niemal jedna trzecia uważa, że stosowanie jakichkolwiek środków w celu zabezpieczenia pieniędzy online jest całkowicie zbędne.
Uczestników testu poproszono o wybór jednej z czterech stron bankowych w celu wprowadzenia swoich danych dotyczących konta. Tylko połowa użytkowników zdołała rozpoznać całkowicie bezpieczną stronę, która posiadała niezmienioną nazwę (zmiany w nazwie organizacji to typowa oznaka phishingu) oraz prefiks https wskazujący na połączenie szyfrowane. Co więcej, 5% respondentów wybrało strony, których adresy zawierały literówki sugerujące, że są to potencjalnie fałszywe witryny stworzone w celu kradzieży danych finansowych użytkowników
- Użytkownicy internetu przejmują się bezpieczeństwem swoich kont online, w rzeczywistości jednak niewielu z nich uważa, że stanie się celem cyberataku. Niestety tak nie jest. Cyberprzestępcy często wykorzystują element zaskoczenia, gdy użytkownicy najmniej się tego spodziewają. Dlatego zalecamy pogłębianie wiedzy na temat aktualnych zagrożeń internetowych, co pozwoli zachować czujność i należyty poziom ochrony” – powiedziała Elena Karczenko, szefowa działu odpowiedzialnego za zarządzanie produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.
Co ciekawe w drugim badaniu niemal jedna trzecia użytkowników (29%) stwierdziła, że nie podejmuje żadnych dodatkowych działań, ponieważ „strony dużych, znanych firm są wystarczająco zabezpieczone”.
Zagrożenia, które najmniej niepokoją użytkowników, to ataki DDoS oraz globalne kampanie cyberszpiegowskie. Być może wynika to z faktu, że tego rodzaju cyberataki są wymierzone głównie w firmy, rzadko natomiast zagrażają zwykłym użytkownikom. Nie powinno zatem dziwić, że ataki DDoS i kampanie szpiegowskie to jednocześnie zagrożenia najmniej znane użytkownikom – nie słyszało o nich odpowiednio 29% i 27% respondentów
Źródło: Kaspersky Lab
Opracował: Tomasz Jurczak