Postępowanie zmieniające użytkowanie wieczyste we własność powinniśmy zacząć od sprawdzenia księgi wieczystej nieruchomości.
Tam ustalimy:
- w dziale 2: kto jest właścicielem nieruchomości- pozwoli to ustalić, do którego organu administracji należy skierować wniosek
- w dziale 3: kiedy wpisano pierwszego użytkownika wieczystego- istotne dla niektórych bonifikat.
Jeśli nie planujemy spędzenia czasu na przeglądaniu księgi, wnieśmy o wydanie zupełnego odpisu z Księgi Wieczystej (60 zł).
Sprawdzamy podstawę użytkowania
W okresie PRL wiele gruntów zostało wywłaszczonych, bądź wręcz odebranych przez Państwo, a dotychczasowym właścicielom „łaskawie” nadano użytkowanie wieczyste ziemi. W obrębie Warszawy dokonano tego masowo na podstawie tzw. "Dekretu Bieruta" z 1945 roku. Osoby fizyczne, oraz ich następcy prawni (spadkobiercy, nabywcy użytkowania), będący w dniu 13.10.2005r. użytkownikami wieczystymi tych nieruchomości, mogą je przekształcić za darmo.
Dokumenty dotyczące wywłaszczenia i podstawy ustanowienia użytkowania, powinny znajdować się w aktach księgi wieczystej. Możemy również próbować prześledzić historię nieruchomości w urzędzie gminy.
Przekształcić użytkowanie wieczyste mogą:
- osoby fizyczne będące użytkownikami wieczystymi w dniu 13.10.2005 r. nieruchomości: zabudowanych na cele mieszkaniowe, lub garaże – lub przeznaczonych do tego celu, rolnych
- osoby fizyczne będące użytkownikami wieczystymi wskazanymi w poprzednim punkcie. (Nawet jeśli nabyli prawo po wejściu w życie ustawy)
- osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokalu wraz z udziałem w użytkowaniu wieczystym nieruchomości, na której znajduje się budynek (najczęściej członkowie wspólnoty mieszkaniowej). [ wniosek muszą złożyć wszyscy współużytkownicy]
Prawo do przekształcenie przechodzi na następców prawnych. Dla punktów 1-2 – osoby fizyczne, dla punktu 3.- os. fizyczne i prawne (w tym „ułomne osoby prawne- np. spółka jawna)
Wniosek należy skierować odpowiednio do :
- starosty- jeśli właścicielem gruntu jest Skarb Państwa, lub inna osoba prawna działająca w imieniu Skarbu Państwa
- wójta/burmistrza/prezydenta miasta, starosty, zarządu województwa- jeśli ziemia należy do któregoś ze szczebli administracji samorządowej (odpowiednio: gminy, powiatu, województwa).
We wniosku musimy wskazać:
- nasze dane (oraz dane innych współużytkowników, jeśli występują),
- oraz wnieść o przekształcenie użytkowania wieczystego nieruchomości o nr księgi wieczystej ......... w prawo własności nieruchomości- musimy dokładnie oznaczyć nieruchomość- podać m.in. numer księgi wieczystej
Do sporządzonego i podpisanego wniosku załączamy:
- odpis z księgi wieczystej (zwykły- jeśli to my jesteśmy uprawnieni, zupełny jeśli jesteśmy następcami prawnymi),
- dokument potwierdzający nabycie użytkowania wieczystego,
- dokument potwierdzający nasze następstwo prawne (o ile jest to konieczne)
Decyzja i wpis w KW
Otrzymawszy decyzję możemy dokonać wpisu prawa własności do księgi wieczystej nieruchomości. W tej samej księdze zostanie również wpisana hipoteka przymusowa na rzecz poprzedniego właściciela- zabezpiecza spłacenie opłaty za przekształcenie nieruchomości.