KAMILA KALISZYK: Liczba sklepów z tą usługą podwoiła się i nadal będzie rosnąć, bo daje ona korzyści zarówno kupującym, jak i właścicielom placówek handlowych
KAMILA KALISZYK: Liczba sklepów z tą usługą podwoiła się i nadal będzie rosnąć, bo daje ona korzyści zarówno kupującym, jak i właścicielom placówek handlowych
W ostatnich kwartałach obserwujemy zdecydowany wzrost popularności cashbacku. Jak pokazuje cykliczny raport Narodowego Banku Polskiego, na koniec września 2014 r. usługę oferowało ponad 60 tys. punktów handlowo-usługowych, takich jak małe osiedlowe sklepy, hiper- i supermarkety, sieci delikatesów, stacje paliw czy sklepy z elektroniką użytkową. Ich liczba wzrosła w ciągu roku o ponad 100 proc. Z kolei liczba transakcji dokonanych w III kw. 2014 r. zwiększyła się porównaniu do poprzedniego kwartału o ok. 16 proc., a w ciągu całego roku o ponad połowę. Od początku lipca do końca września ubiegłego roku Polacy wypłacili łącznie ponad 146 mln zł – o prawie 14 proc. więcej, niż w poprzednim kwartale. Przyczyną, dla której rozwój usługi znacznie przyspieszył, była m.in przeprowadzona przez nas kampania informacyjno-edukacyjna na temat usługi „Płać kartą i wypłacaj”. Przedsiębiorcy i konsumenci przekonują się do niej, ponieważ widzą, jakie korzyści im przynosi.
Wzmacniają oni konkurencyjność swoich placówek. Budują lojalność stałych klientów i mają duże szanse na przyciągnięcie nowych, dla których możliwość wypłacenia gotówki przy okazji zakupów będzie dodatkową zaletą, ponieważ nie będą musieli już szukać w swojej okolicy bankomatu. To może również przełożyć się na zwiększenie obrotów sklepu. Przedsiębiorca, który udostępnia usługę, może otrzymać prowizję od każdej przeprowadzonej transakcji, o ile przewiduje to jego umowa z agentem rozliczeniowym, dostarczającym mu terminal płatniczy. Poza tym dzięki cashbackowi część gotówki zamienia się w pieniądz elektroniczny. Przekłada się to nie tylko na wzrost bezpieczeństwa punktu handlowo-usługowego, ale również na mniejsze koszty związane z obsługą gotówki.
Tak. Jedynym warunkiem jest posiadanie terminalu płatniczego. Dlatego pierwszym krokiem, który powinien zrobić przedsiębiorca chcący zaoferować swoim klientom usługę „Płać kartą i wypłacaj”, jest zgłoszenie się do agenta rozliczeniowego, który dostarczył i obsługuje jego terminal płatniczy. Umowa jest indywidualnie dopasowywana do przedsiębiorcy. Zwykle zawiera się ją na czas nieokreślony, podobnie jak regularną umowę na obsługę kart płatniczych, podpisywaną z agentem. Można się z niej wycofać w takim samym trybie, jak z umowy na obsługę płatności bezgotówkowych.
Uruchomienie usługi odbywa się natomiast w większości przypadków zaraz po podpisaniu przez punkt handlowo-usługowy aneksu do umowy z agentem rozliczeniowym, przeszkoleniu przez niego personelu sklepu i dostarczeniu odpowiedniego oznakowania, np. naklejek czy wobblerów, informujących o dostępności usługi.
Zwykle uruchomienie usługi jest dla właściciela punktu handlowo-usługowego darmowe. Czasem może się zdarzyć, że poniesie on koszty związane z przystosowaniem aplikacji w terminalu płatniczym, ale tylko wówczas, gdy jest to jego własna aplikacja, a nie dostarczona mu przez agenta rozliczeniowego. Jeśli chodzi o koszty procesowania transakcji typu cashback, to są one takie same, jak koszty tradycyjnej transakcji kartowej.
Na niektórych rynkach cashback dostępny jest już od ok. 20 lat. W Polsce – od 2006 r. Szczególną popularnością cieszy się między innymi w Wielkiej Brytanii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii oraz USA. W naszym kraju brakowało dotąd zdecydowanych działań promujących usługę. Liczymy jednak na to, że i u nas zdobędzie ona równie dużą popularność.
Jak już wspomniałam, w 2014 r. przeprowadziliśmy szeroko zakrojoną akcję promocyjno-informacyjną usługi „Płać kartą i wypłacaj”. Jej pierwsza część miała za zadanie uświadomić konsumentów, że taka usługa w ogóle istnieje. Jak wykazały badania przeprowadzone rok wcześniej przez MillwardBrown na zlecenie MasterCard, do tej pory nie było z tym najlepiej.
W drugiej odsłonie kampanii skupiliśmy się z kolei na pokazaniu, gdzie konkretnie możemy skorzystać z usługi. Ponadto prowadzimy dość intensywną kampanię informacyjną w mediach, również tych skierowanych do przedsiębiorców działających w branży handlowej, pokazując, jak wiele korzyści przynosi świadczenie tej usługi w swoim punkcie handlowym i dlaczego warto oferować ją klientom.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama