statystyki

Cashback, czyli gotówka przy okazji zakupów. To warto mieć w sklepie

autor: Patrycja Otto17.02.2015, 09:54; Aktualizacja: 17.02.2015, 10:31
Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe

Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europeźródło: Dziennik Gazeta Prawna

KAMILA KALISZYK: Liczba sklepów z tą usługą podwoiła się i nadal będzie rosnąć, bo daje ona korzyści zarówno kupującym, jak i właścicielom placówek handlowych

W ostatnich kwartałach obserwujemy zdecydowany wzrost popularności cashbacku. Jak pokazuje cykliczny raport Narodowego Banku Polskiego, na koniec września 2014 r. usługę oferowało ponad 60 tys. punktów handlowo-usługowych, takich jak małe osiedlowe sklepy, hiper- i supermarkety, sieci delikatesów, stacje paliw czy sklepy z elektroniką użytkową. Ich liczba wzrosła w ciągu roku o ponad 100 proc. Z kolei liczba transakcji dokonanych w III kw. 2014 r. zwiększyła się porównaniu do poprzedniego kwartału o ok. 16 proc., a w ciągu całego roku o ponad połowę. Od początku lipca do końca września ubiegłego roku Polacy wypłacili łącznie ponad 146 mln zł – o prawie 14 proc. więcej, niż w poprzednim kwartale. Przyczyną, dla której rozwój usługi znacznie przyspieszył, była m.in przeprowadzona przez nas kampania informacyjno-edukacyjna na temat usługi „Płać kartą i wypłacaj”. Przedsiębiorcy i konsumenci przekonują się do niej, ponieważ widzą, jakie korzyści im przynosi.

Wzmacniają oni konkurencyjność swoich placówek. Budują lojalność stałych klientów i mają duże szanse na przyciągnięcie nowych, dla których możliwość wypłacenia gotówki przy okazji zakupów będzie dodatkową zaletą, ponieważ nie będą musieli już szukać w swojej okolicy bankomatu. To może również przełożyć się na zwiększenie obrotów sklepu. Przedsiębiorca, który udostępnia usługę, może otrzymać prowizję od każdej przeprowadzonej transakcji, o ile przewiduje to jego umowa z agentem rozliczeniowym, dostarczającym mu terminal płatniczy. Poza tym dzięki cashbackowi część gotówki zamienia się w pieniądz elektroniczny. Przekłada się to nie tylko na wzrost bezpieczeństwa punktu handlowo-usługowego, ale również na mniejsze koszty związane z obsługą gotówki.

Tak. Jedynym warunkiem jest posiadanie terminalu płatniczego. Dlatego pierwszym krokiem, który powinien zrobić przedsiębiorca chcący zaoferować swoim klientom usługę „Płać kartą i wypłacaj”, jest zgłoszenie się do agenta rozliczeniowego, który dostarczył i obsługuje jego terminal płatniczy. Umowa jest indywidualnie dopasowywana do przedsiębiorcy. Zwykle zawiera się ją na czas nieokreślony, podobnie jak regularną umowę na obsługę kart płatniczych, podpisywaną z agentem. Można się z niej wycofać w takim samym trybie, jak z umowy na obsługę płatności bezgotówkowych.


Pozostało 59% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane