Zaufanie w biznesie ma olbrzymie znaczenie, bo pozwala ograniczać ryzyko utraty płynności finansowej. Warto, by opierało się na racjonalnych przesłankach, a nie tylko odczuciu. Metodą, która to ułatwia, jest gromadzenie informacji o terminowym opłacaniu faktur. Umożliwia to program FairPay
Reklama
Uruchomiony 15 października program FairPay ma przede wszystkim dokonać zmiany w mentalności polskich przedsiębiorców. Z jednej strony przekonać tych, którzy terminowo płacą faktury, aby się tym chwalili i domagali lepszego traktowania za swoją rzetelność. Z drugiej nakłonić tych, którzy dostali pieniądze na czas, aby to docenili i nagrodzili wymiernymi korzyściami. W Polsce to obyczajowa nowość, bo dotychczas o uczciwości jako o cesze wartej eksponowania, a tym bardziej nagradzania, raczej się nie mówiło. Czy Polacy dojrzeli do zmiany?
Gotowi na zmianę?
Badania przeprowadzone przez Millward Brown na zlecenie Krajowego Rejestru Długów pokazały, że istnieje zapotrzebowanie na informację pozytywną, a rzetelność i uczciwość jest cechą nie tylko pożądaną, lecz przede wszystkim cechą wyróżniającą, czymś, czym warto i należy się chwalić. Na pytanie, czy powinny istnieć w Polsce rejestry rzetelnych płatników, blisko 60 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Jednak gotowość zamieszczenia swoich danych w takiej bazie danych zadeklarowało wyraźnie mniej, bo 43 proc. badanych. Dopiero zachęta w postaci możliwości otrzymania lepszej oferty bądź zniżki na towary lub usługi sprawia, że gotowość do zamieszczenia swoich danych w takiej bazie wyraża 62 proc. badanych.
Jakie są korzyści ze znalezienia się w programie FairPay? Współpraca z firmą, której rzetelność płatniczą potwierdzają jej kontrahenci, nie jest obarczona ryzykiem lub jest ono zdecydowanie mniejsze, nie trzeba więc w cenie produktu ukrywać dodatkowych kosztów związanych z dochodzeniem należności. Duża liczba pochodzących od wielu kontrahentów pozytywnych informacji o danym przedsiębiorcy w prosty sposób przełoży się na lepsze i tańsze oferty u wielu dostawców. Dlatego warto nagradzać swoich kontrahentów takimi wpisami – to buduje ich lojalność, a przede wszystkim skłania ich do terminowego płacenia. Z drugiej strony warto zadbać także o swoją własną wiarygodność i zwrócić się do swoich dostawców z wnioskiem o wpisanie do FairPay wszystkich zapłaconych w terminie faktur z ostatnich 12 miesięcy. Ważne, żeby takich wpisów dokonała jak największa liczba kooperantów. Od 5 grudnia wysyłanie takich wniosków będzie ułatwione – na stronie www.fairpay.pl zostanie udostępniony wniosek o dodanie informacji pozytywnej, który będzie można wysłać do swoich kontrahentów.
Tak dzieje się w krajach Europy Zachodniej, gdzie informacja pozytywna jest już od dawna gromadzona i wykorzystywana w ocenie wiarygodności płatniczej. Według Stowarzyszenia Dostawców Informacji o Kredycie Konsumenckim (ACCIS), którego członkiem jest Krajowy Rejestr Długów, w krajach zachodnioeuropejskich struktura informacji pozytywnych do negatywnych wynosi 80 do 20. Tam też zaczynano od gromadzenia informacji negatywnych o klientach, którzy nie płacili, po to by uniknąć strat i nie sprzedawać im więcej niczego z odroczonym terminem płatności. Z czasem jednak okazało się, że tych nieuczciwych jest zdecydowanie mniej niż uczciwych, a do oceny cudzej wiarygodności warto brać pod uwagę nie tylko to, czy ktoś nie płaci, ale też jak płaci.
Warto doceniać
Zachodnioeuropejskie przykłady pokazują, że kontrahenci nagradzani wymiernymi korzyściami za terminowe opłacanie faktur potrafią to docenić. Stają się bardziej lojalnymi klientami, są bardziej zdyscyplinowani w opłacaniu kolejnych rachunków, reklamują współpracę z takim kontrahentem wśród innych przedsiębiorców.
Program FairPay wspierają duże i średnie firmy, które przystąpiły do niego jako ambasadorzy, uznając, że promowanie takich wartości przyniesie korzyść wszystkim.
– Odpowiedzialność, transparentność i uczciwość to zasady, zgodnie z którymi działa program FairPay. My chcemy te wartości krzewić i rozpowszechniać – mówi Piotr Michalski, członek Zarządu Poczty Polskiej.
Wśród ambasadorów programu jest również Idea Bank.
– Od dawna staramy się pokazywać przedsiębiorców we właściwym świetle i wspieramy każdą inicjatywę, która w tym pomoże. Dlatego też przystąpiliśmy do programu FairPay – tłumaczy Katarzyna Harasim, kierownik marketingu ds. B2B.
Wśród firm wspierających inicjatywę znalazła się także spółka P4, operator sieci Play.
– Dzięki programowi FairPay, Play będzie mógł m.in. potwierdzić uczciwość przyszłego klienta, ograniczyć liczbę niezbędnych do zawarcia umowy dokumentów oraz przyśpieszyć proces akceptacji umowy, na czym w efekcie zyskają nasi klienci – przekonuje Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Play.
O wartościach, jakie niesie ze sobą budowanie pozytywnej historii płatniczej, przekonują swoich klientów również inne firmy, a wśród nich: Polska Grupa Energetyczna, Idea Money, Cemex, Bibby Financial, Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych, NetCredit, Ferratum, Vivus, Tempo Finanse, Inicjatywa Mikro oraz Rzetelna Firma.