Przedsiębiorcy muszą posiadać numer identyfikacji podatkowej (NIP). Muszą się nim posługiwać m.in. w kontaktach z administracją skarbową.

Podatnik, który jeszcze nie ma NIP, a zamierza prowadzić własny biznes musi wystąpić do skarbów ki o nadanie takiego numeru. W tym celu trzeba złożyć zgłoszenie identyfikacyjne. Składa się je tylko raz bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Naczelnik urzędu skarbowego wydaje potwierdzenie nadania NIP. W przypadku osób fizycznych objętych rejestrem PESEL potwierdzenie nadania NIP zawiera również PESEL.

Potwierdzenie nadania NIP jest wydawane niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.

W przypadku osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą potwierdzenie nadania NIP wydawane jest nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego.

Warto dodać, że od 1 września 2011 r. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące podatnikami VAT nie muszą posługiwać się w kontaktach z administracją NIP. Od 1 stycznia 2012 r. takim osobom NIP przestanie być nadawany. Identyfikatorem dla nich będzie PESEL.

Podstawa prawna

Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).