Nikogo nie będziemy śledzić [WYWIAD z Michałem Wigurskim]

autor: Elżbieta Rutkowska26.02.2020, 09:49; Aktualizacja: 26.02.2020, 09:50
media, telewizja

- To jest projekt dla całego rynku, a nie tylko dla jednej czy drugiej telewizji - mówi Michał Wigurski, dyrektor programu Telemetria Polska, uruchomionego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w 2018 r.źródło: ShutterStock

- To jest projekt dla całego rynku, a nie tylko dla jednej czy drugiej telewizji - mówi Michał Wigurski, dyrektor programu Telemetria Polska, uruchomionego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w 2018 r.

Telemetria Polska pracuje nad nowym sposobem pomiaru oglądalności tv, słuchalności radia i korzystania z internetu. Obecne pomiary są niedobre?

Są dostosowane do realiów sprzed ponad 20 lat. A od tego czasu zmienił się model konsumpcji mediów. Pojawiła się telewizja i radio w internecie, upowszechniło się korzystanie z kilku urządzeń jednocześnie – na przykład ze smartfonów czy tabletów podczas oglądania telewizji czy słuchania radia. Kiedyś medium tła było radio, dziś jest nim w dużym stopniu telewizja. Nowego pomiaru domaga się cały rynek reklamowy. Reklamodawca chce dostać informację, jak jego spoty docierają do odbiorców, ile osób słucha ich w radiu, ile ogląda w telewizji, a ile w sieci. W jakim wieku są te osoby, z jakich miejscowości, ile zarabiają itd. Tymczasem brakuje chociażby danych o widowni telewizyjnej poza domem – na przykład mecze piłkarskie – coraz chętniej oglądamy je przecież w pubach czy strefach kibica. Z kolei w radiu do badań stosowana jest mało dokładna metoda wywiadów: respondenci odpowiadają na pytania, czego słuchali, a to nie jest pomiar tylko ankieta. To bardziej świadczy o rozpoznawalności marki niż rzeczywistej słuchalności. Nie można też dziś porównać liczb uzyskanych z pomiaru telewizji, internetu i radia. Było więc wiele powodów rynkowych, by uruchomić nowoczesne badanie łączące wszystkie media. Rynek reklamowy rósł w ostatnich latach wolniej niż PKB – m.in. właśnie ze względu na słabą jakość pomiaru. Gdy reklamodawcy nie widzą, jak działają ich pieniądze zainwestowane w kampanię, są mniej skłonni do wydatków. Jest też kwestia małych nadawców, dziś pozostawionych poza nawiasem badań.

Bawicie się w badania od dwóch lat, a tymczasem Gemius i Polskie Badania Internetu zapowiedziały, że jeszcze w tym roku wdrożą wspólny pomiar internetu, radia i telewizji. Wyprzedzą was.

Działania Gemiusa nie są dla nas zaskoczeniem. Wskazują, że polski rynek mediów idzie w kierunku pomiaru jednoźródłowego, tym samym potwierdzają słuszność naszego programu. Samo zapewnienie technicznej możliwości przeprowadzenia jednoźródłowego pomiaru to jeszcze nie wszystko. Żeby naprawdę zrewolucjonizować badanie mediów w Polsce i dostosować ten proces do współczesnych realiów rynkowych, trzeba zgromadzić reprezentatywny panel badawczy oraz uzyskać akceptację przedsięwzięcia przez uczestników rynku: reklamodawców, nadawców telewizyjnych, radiowych, wydawców internetowych, operatorów czy domów mediowych.

A co do nas, to jesteśmy bardzo poważni – bo rynek, dla którego opracowujemy docelowo rozwiązanie, jest wart 9,5 mld zł rocznie. Ostatni rok spędziliśmy więc, pracując ciężko, ale też bardzo efektywnie. Zbudowaliśmy pierwszy w Polsce panel jednoźródłowy na prawie 500 urządzeń. Jeszcze niereprezentatywny, ale już od sierpnia działający i służący nam do testów oraz kolejnych faz realizacji projektu. Do tego panel oparty o 100 tys. dekoderów RPD (return path data – wysyłających dane zwrotne). Podczas naszych prac zdobyliśmy ogromną i unikatową wiedzę o sposobach prowadzenia pomiaru. Przeprowadziliśmy ponad 3000 ankiet, w których dokładnie przepytaliśmy gospodarstwa domowe i indywidualnych ankietowanych. To kawał roboty, a nie zabawa.


Pozostało 66% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane