statystyki

Nikogo nie będziemy śledzić [WYWIAD z Michałem Wigurskim]

autor: Elżbieta Rutkowska26.02.2020, 09:49; Aktualizacja: 26.02.2020, 09:50
media, telewizja

- To jest projekt dla całego rynku, a nie tylko dla jednej czy drugiej telewizji - mówi Michał Wigurski, dyrektor programu Telemetria Polska, uruchomionego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w 2018 r.źródło: ShutterStock

- To jest projekt dla całego rynku, a nie tylko dla jednej czy drugiej telewizji - mówi Michał Wigurski, dyrektor programu Telemetria Polska, uruchomionego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w 2018 r.

Telemetria Polska pracuje nad nowym sposobem pomiaru oglądalności tv, słuchalności radia i korzystania z internetu. Obecne pomiary są niedobre?

Są dostosowane do realiów sprzed ponad 20 lat. A od tego czasu zmienił się model konsumpcji mediów. Pojawiła się telewizja i radio w internecie, upowszechniło się korzystanie z kilku urządzeń jednocześnie – na przykład ze smartfonów czy tabletów podczas oglądania telewizji czy słuchania radia. Kiedyś medium tła było radio, dziś jest nim w dużym stopniu telewizja. Nowego pomiaru domaga się cały rynek reklamowy. Reklamodawca chce dostać informację, jak jego spoty docierają do odbiorców, ile osób słucha ich w radiu, ile ogląda w telewizji, a ile w sieci. W jakim wieku są te osoby, z jakich miejscowości, ile zarabiają itd. Tymczasem brakuje chociażby danych o widowni telewizyjnej poza domem – na przykład mecze piłkarskie – coraz chętniej oglądamy je przecież w pubach czy strefach kibica. Z kolei w radiu do badań stosowana jest mało dokładna metoda wywiadów: respondenci odpowiadają na pytania, czego słuchali, a to nie jest pomiar tylko ankieta. To bardziej świadczy o rozpoznawalności marki niż rzeczywistej słuchalności. Nie można też dziś porównać liczb uzyskanych z pomiaru telewizji, internetu i radia. Było więc wiele powodów rynkowych, by uruchomić nowoczesne badanie łączące wszystkie media. Rynek reklamowy rósł w ostatnich latach wolniej niż PKB – m.in. właśnie ze względu na słabą jakość pomiaru. Gdy reklamodawcy nie widzą, jak działają ich pieniądze zainwestowane w kampanię, są mniej skłonni do wydatków. Jest też kwestia małych nadawców, dziś pozostawionych poza nawiasem badań.

Bawicie się w badania od dwóch lat, a tymczasem Gemius i Polskie Badania Internetu zapowiedziały, że jeszcze w tym roku wdrożą wspólny pomiar internetu, radia i telewizji. Wyprzedzą was.

Działania Gemiusa nie są dla nas zaskoczeniem. Wskazują, że polski rynek mediów idzie w kierunku pomiaru jednoźródłowego, tym samym potwierdzają słuszność naszego programu. Samo zapewnienie technicznej możliwości przeprowadzenia jednoźródłowego pomiaru to jeszcze nie wszystko. Żeby naprawdę zrewolucjonizować badanie mediów w Polsce i dostosować ten proces do współczesnych realiów rynkowych, trzeba zgromadzić reprezentatywny panel badawczy oraz uzyskać akceptację przedsięwzięcia przez uczestników rynku: reklamodawców, nadawców telewizyjnych, radiowych, wydawców internetowych, operatorów czy domów mediowych.

A co do nas, to jesteśmy bardzo poważni – bo rynek, dla którego opracowujemy docelowo rozwiązanie, jest wart 9,5 mld zł rocznie. Ostatni rok spędziliśmy więc, pracując ciężko, ale też bardzo efektywnie. Zbudowaliśmy pierwszy w Polsce panel jednoźródłowy na prawie 500 urządzeń. Jeszcze niereprezentatywny, ale już od sierpnia działający i służący nam do testów oraz kolejnych faz realizacji projektu. Do tego panel oparty o 100 tys. dekoderów RPD (return path data – wysyłających dane zwrotne). Podczas naszych prac zdobyliśmy ogromną i unikatową wiedzę o sposobach prowadzenia pomiaru. Przeprowadziliśmy ponad 3000 ankiet, w których dokładnie przepytaliśmy gospodarstwa domowe i indywidualnych ankietowanych. To kawał roboty, a nie zabawa.


Pozostało jeszcze 66% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane