statystyki

Bank poinformuje, dlaczego odmówił kredytu

autor: Sławomir Wikariak06.05.2019, 10:37; Aktualizacja: 06.05.2019, 10:38
To jedna z najistotniejszych zmian wynikających z przepisów wdrażających RODO. Profilowanie klientów banków wzbudziło też zdecydowanie największe emocje podczas prac sejmowych nad ustawą.

To jedna z najistotniejszych zmian wynikających z przepisów wdrażających RODO. Profilowanie klientów banków wzbudziło też zdecydowanie największe emocje podczas prac sejmowych nad ustawą.źródło: ShutterStock

Ocena zdolności kredytowej wypadła niekorzystnie? Ubiegający się o pożyczkę ma prawo zażądać wyjaśnień, co o tym zdecydowało.

To jedna z najistotniejszych zmian wynikających z przepisów wdrażających RODO. Profilowanie klientów banków wzbudziło też zdecydowanie największe emocje podczas prac sejmowych nad ustawą. Zarówno posłowie partii rządzącej, jak i opozycji mieli zastrzeżenia do zasad określonych w projekcie, który wyszedł z Rady Ministrów. Zadowoleni nie byli również bankowcy ani organizacje reprezentujące obywateli. Ostatecznie rząd zaproponował autopoprawkę, która miała pogodzić strony. Zgodnie z uchwaloną wersją przepisów bank nie musi pytać klienta o zgodę na profilowanie. Co więcej, może sięgać po informacje, które uzna za niezbędne dla oceny zdolności kredytowej. Na żądanie kredytobiorcy jest natomiast zobowiązany do udzielenia wyjaśnień, co zdecydowało o takiej, a nie innej ocenie jego zdolności kredytowej.

Prawo do wyjaśnień

To ostatnie uprawnienie jest nowością. Wcześniej mieli je jedynie przedsiębiorcy występujący o kredyt. Teraz mają je również konsumenci.

– Ci, którzy nie dostali kredytu, do tej pory mogli tylko zgadywać, dlaczego tak się stało. Czy o niskiej ocenie ich zdolności kredytowej przesądziły za małe zarobki czy za duże wydatki? Które przychody bank uwzględnił, a które uznał za niestabilne lub niewiarygodne? Może zaważyły stare, niezapłacone w terminie rachunki za telefon, a może to tylko błąd w BIK? – mówi Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon, która podczas prac w Sejmie przekonywała, jak ważne jest to, by klient banku miał prawo do uzyskania wyjaśnień.


Pozostało jeszcze 67% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane