Szybka zmiana sprzedawcy prądu, koniec systemu opustów dla prosumentów, dynamiczne ceny energii elektrycznej - to niektóre propozycje resortu klimatu w projekcie zmian Prawa energetycznego i ustawy o OZE.

W opublikowanym w środę projekcie implementującym unijną dyrektywę 2019/944 zakłada się m.in., że od 2026 r. odbiorca energii elektrycznej będzie mógł w ciągu 24 godzin zmienić sprzedawcę. Gospodarstwa domowe oraz małe firmy będą miały darmowy dostęp do porównywarki ofert sprzedaży. Ma ona działać na podstawie informacji przekazywanych przez sprzedawców Prezesowi URE.

Sprzedawcy energii elektrycznej będą musieli powiadamiać odbiorców o zmianie cen lub stawek opłat oraz o powodach i warunkach podwyżki. W przypadku odbiorców energii elektrycznej w gospodarstwach domowych termin powiadomienia to miesiąc w przód. Dla innych odbiorców końcowych - dwa tygodnie.

Projekt przewiduje także stworzenie ram prawnych dla działania tzw. obywatelskich społeczności energetycznych. Będą to spółki lub spółdzielnie zajmujące się m.in. wytwarzaniem, magazynowaniem i obrotem energią elektryczną dla swoich członków.

Pojawi się też możliwość zawarcia umowy z dynamiczną ceną energii elektrycznej. Projekt wprowadza również regulacje dla funkcjonowania odpowiedzi odbioru, agregacji i odbiorcy aktywnego.

Zakłada się także koniec obowiązującego obecnie prosumentów systemu opartego na opustach. Prosumenci wchodzący na rynek po 2021 r. otrzymają możliwość sprzedaży tzw. sprzedawcy zobowiązanemu całości nadwyżek energii elektrycznej po średniej cenie rynkowej z poprzedniego kwartału. Inne podmioty niż sprzedawcy zobowiązani będą mogły jednak zaoferować inne, lepsze warunki sprzedaży.

Pojawi się podstawa prawna dla operatora systemu przesyłowego, by w razie potrzeby mógł nakazać redukcję produkcji energii w farmach wiatrowych i fotowoltaicznych. Wcześniej jednak operator będzie musiał zastosować inne, wskazane działania.

Prezes URE będzie miał uprawnienia do samodzielnego ustalenia cen i stawek opłat dla przedsiębiorstwa energetycznego w przypadku wydania decyzji odmawiającej zatwierdzenia taryfy, gdy ta decyzja jest uzasadniona koniecznością obniżenia cen i stawek opłat.