"Na podstawie wypełnionych przez OSP (OGP Gaz-System S.A.), Polską Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o., a także innych operatorów systemów dystrybucyjnych ankiet kwartalnych wynika, że zapoczątkowany w III kw. 2014 r. wzrost zmiany sprzedawcy w segmencie odbiorców z grup taryfowych W1-4, czyli głównie wśród gospodarstw domowych, utrzymuje się nadal. Taki stan rzeczy może być spowodowany m.in. intensyfikacją przez niektórych sprzedawców kampanii reklamowych, dedykowanych tej grupie odbiorców, jak również stopniowemu wchodzeniu na rynek nowych sprzedawców, co skutkuje zwiększeniem konkurencji i uatrakcyjnieniem oferty dla odbiorców" – czytamy w komunikacie.
W 2011 r. odnotowano jedynie kilka przypadków zmiany sprzedawcy gazu, w 2012 r. ich liczba zwiększyła się do 210, w 2013 r. do 429, w 2014 r. - 7 007, w 2015 r. - 30 749, w 2016 r. - 78 437, natomiast od początku prowadzenia monitoringu do końca 2017 r. dokonano 136 419 zmian sprzedawcy gazu.
URE podkreślił, że na swobodę wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy liczby konkurencyjnych ofert dostępnych na rynku. Istotnym czynnikiem wspierającym wzrost liczby zmian sprzedawcy na rynku gazu jest także posiadanie przez OSD możliwie największej liczby podpisanych umów o świadczenie usług dystrybucji paliwa gazowego (umów ramowych).
"Z końcem IV kw. 2017 r. 141 sprzedawców miało zawarte ważne umowy z OSP, w tym 87 sprzedawców posiadało również umowy z OSD Polską Spółką Gazownictwa Sp. z o.o." - czytamy dalej.