Emerytura jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym osobom, które zakończyły swoją aktywność zawodową ze względu na wiek (dla kobiet – 60 lat, dla mężczyzn – 65 lat). Emeryturę wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie składek odprowadzanych przez pracownika i pracodawcę w trakcie całego okresu aktywności zawodowej. Podpowiadamy, jak złożyć wniosek o to świadczenie.

Emerytura jest rodzajem społecznego zabezpieczenia osób starszych. System emerytalny w Polsce jest regulowany prawnie i na podstawie zasad do nabywania uprawnień emerytalnych. Podstawowy akt prawny dla systemu emerytalnego to Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o emeryturę?

Osoby ubiegające się o świadczenie emerytalne powinny złożyć EMP wniosek o emeryturę. Formularz można pobrać ze strony internetowej ZUS-u, albo po zalogowaniu do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE) – wtedy wniosek można złożyć wniosek elektronicznie. Formularz wniosku jest również dostępny w punkcie informacyjnym w sali obsługi klientów, w każdej jednostce organizacyjnej ZUS.

Do wniosku o emeryturę dołączyć należy również:

Kiedy i gdzie złożyć wniosek o emeryturę?

Wniosek o emeryturę należy złożyć nie wcześniej niż na 30 dni przed spełnieniem warunków do przyznania świadczenia lub zamierzonym terminem przejścia na emeryturę. Jeżeli wniosek zostanie złożony wcześniej, organ rentowy wyda decyzję o odmowie prawa do świadczenia, wskazując na niedopełnienie warunku o właściwym terminie.

Wniosek o świadczenie emerytalne można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu z pomocą pracownika ZUS). Osoba ubiegająca się o świadczenie emerytalne, niezbędne dokumenty może dosłać listownie pocztą polską lub też skorzystać ze wsparcia urzędu konsularnego. Wniosek o emeryturę można złożyć również w formie dokumentu elektronicznego przez PUE.

Kiedy ZUS rozpatrzy wniosek?

Wniosek o świadczenie emerytalne jest rozpatrywany przez organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Urzędu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję. ZUS ma na te działania 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

Odwołanie od decyzji ZUS

Od decyzji ZUS można odwołać się. Należy wnieść sprzeciw, pisemnie lub ustnie do protokołu, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję. W terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji ZUS.

Pomoc pracowników ZUS

Osoba ubiegająca się o świadczenie emerytalne możne skorzystać z pomocy pracowników ZUS. Urząd na stronie internetowej zachęca do kontaktu pod numerem telefonu: 22 560 16 00, za pośrednictwem e-mail cot@zus.pl, podczas e-wizyty lub w najbliższej jednostce organizacyjnej ZUS.

Źródło: Zus.pl