Od początku 2023 r. emeryci i renciści mogą posługiwać się elektroniczną wersją legitymacji, zwaną mLegitymacją. Jak dotąd, pobrało ją już blisko 600 tysięcy osób. Czy aby otrzymać taką legitymację, jest potrzebny wniosek do ZUS? Jakie korzyści daje elektroniczny dokument?
Według danych ZUS, 588 tysięcy osób ma już w swoich smartfonach mLegitymację. – Elektroniczny dokument działa dokładnie tak jak tradycyjny plastik. Emeryt lub rencista, gdy pokaże mLegitymację na ekranie smartfonu potwierdza, że jest uprawniony do ulg, które mu przysługują – powiedziała Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Jak zainstalować mLegitymację?
Można to zrobić bezpłatnie za pośrednictwem aplikacji mObywatel, którą można pobrać ze sklepów Google Play (Android) i App Store (iOS). Warto zaznaczyć, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych wystawia mLegitymację z automatu wszystkim emerytom i rencistom, którzy otrzymują świadczenia właśnie za pośrednictwem ZUS. W związku z tym, nie trzeba składać wniosków ani umawiać się na wizytę w oddziale.
Należy też wspomnieć, że w aplikacji mObywatel najpierw należy dodać swój dowód osobisty, a dopiero później będzie możliwa aktywacja mLegitymacji emeryta lub rencisty.
Jakie korzyści daje mLegitymacja?
Za jej pośrednictwem emeryt lub rencista mogą korzystać przykładowo z ulgowych biletów na komunikację miejską. Dodatkowo, w prosty sposób można potwierdzić swoje prawo do świadczeń zdrowotnych.