statystyki

Perspektywy 2016: Różnice tkwią w szczegółach

autor: Anna Wittenberg08.06.2016, 07:57; Aktualizacja: 08.06.2016, 09:39
studia student uniwersytet książka

W odniesieniu do uczelni niepublicznych prestiż daje 25 proc. punktów, siła naukowa – 35 proc., warunki kształcenia – 20 proc., umiędzynarodowienie – 15 proc., a innowacyjność – 5 proc.źródło: ShutterStock

Przy ustalaniu rankingu kapituła Fundacji Edukacyjnej Perspektywy bierze pod uwagę kilkadziesiąt czynników. 100 punktów w tabeli oznacza wynik najlepszy w ramach danego kryterium. Pozostałe są wartościami względnymi odniesionymi do najlepszego wyniku w danym kryterium (np. wartość 64,5 oznacza, że dana uczelnia w tym punkcie wypracowała 64,5 proc. wyniku najlepszej uczelni w danym kryterium).

W rankingu uczelni akademickich uwzględniono szkoły, które miały minimum dwa roczniki absolwentów i wzięły udział w badaniach ankietowych. W tabeli znalazły się uczelnie publiczne oraz niepubliczne, posiadające co najmniej jedno uprawnienie do nadawania stopnia doktora oraz kształcące co najmniej 200 studentów studiów stacjonarnych.

Ranking niepublicznych uczelni magisterskich uwzględnia szkoły wyższe, które mają uprawnienia co najmniej II stopnia lub jednolite magisterskie, miały minimum dwa roczniki absolwentów, wzięły udział w badaniach ankietowych oraz łącznie studiuje w nich nie mniej niż 200 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych.

Ranking państwowych wyższych szkół zawodowych z kolei uwzględnia placówki, które miały minimum dwa roczniki absolwentów i wzięły udział w badaniach ankietowych.

W przypadku uczelni akademickich najważniejszym kryterium jest prestiż – od niego zależy 27 proc. punktów. To między innymi: preferencje pracodawców, ocena dokonana przez kadrę akademicką oraz kryterium mierzone pozycją uczelni w rankingach światowych. Za 25 proc. punktacji odpowiada efektywność naukowa, w tym: rozwój kadry własnej, nadane stopnie naukowe oraz efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych na badania. Po 15 proc. punktów to potencjał naukowy i umiędzynarodowienie uczelni. Po 9 proc. – innowacyjność oraz warunki kształcenia.


Pozostało jeszcze 35% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane