Gmina nie przekaże zadań edukacyjnych spółce komunalnej. Klasy I–III podstawówek nie muszą być, co do zasady, 25-osobowe. Dziś wchodzi w życie część przepisów kolejnej nowelizacji ustawy oświatowej.
Tylko w ubiegłym roku ustawa oświatowa była zmieniana kilka razy. Nowelizacja z 20 lutego 2015 r. (Dz.U. poz. 357) jest efektem m.in. wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 września 2013 r. (sygn. akt K 35/12). Stwierdził on, że zagadnienia z związane z konstytucyjnym prawem do nauki powinna określać ustawa, a nie rozporządzenie.
Część nowych przepisów będzie obowiązywać już od dziś, a inne m.in. od roku szkolnego 2015/2016.
Wśród regulacji wchodzących w życie 31 marca znalazł się przepis, który zamyka gminom furtkę umożliwiającą przekazywanie szkół i przedszkoli samorządowym spółkom komunalnym (dzięki temu zatrudniały one nauczycieli na podstawie kodeksu pracy, a nie Karty nauczyciela). Zgodnie z nowelizacją, samorządy, które powierzyły zadania edukacyjne spółkom komunalnym, będą musiały ponownie zatrudnić pedagogów na podstawie Karty nauczyciela – mają na to czas do 31 sierpnia 2017 r.
– Przez tę regulację kilkaset dzieci nie zostanie objętych wychowaniem przedszkolnym, bo będziemy musieli zrezygnować ze spółek komunalnych. A gminy nie stać na zatrudnienie nauczycieli na podstawie karty – podkreśla Wojciech Ziętkowski, burmistrz Środy Wielkopolskiej.
Ponadto od dziś klasy I–III szkoły podstawowej będą mogły też – co do zasady – liczyć więcej niż 25 uczniów. Obowiązujący bowiem od 1 września 2014 r. limit liczebności w tych oddziałach okazał się nieżyciowy. Samorządy musiały dzielić klasy za każdym razem, gdy dochodziło do przekroczenia – nawet o jedną osobę – ustawowej odgórnej granicy uczniów przypadających na klasę.
Od roku szkolnego 2015/2016 wchodzą zmiany dotyczące egzaminów. Na przykład osoby, które trzeci i kolejny raz zechcą podwyższyć swój wynik z matury, będą musiały zapłacić za taką dodatkową próbę.
Nowe przepisy nie wprowadziły jednak zasadniczych zmian dotyczących przeprowadzania egzaminów. – Za chwilę dojdziemy do momentu, w którym przepisy na poziomie rozporządzenia będą musiały określać takie kwestie, jak kolor długopisu egzaminatora. To jest ważna kwestia techniczna, ale w żaden sposób nie rzutuje na merytoryczną stronę egzaminowania – komentuje Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Tymczasem Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa, aby ustawę o systemie oświaty podzielić na kilka mniejszych – jedną ustawę matkę i kilka innych, które dotyczyłby poszczególnych zagadnień egzaminowania, oceniania itd.
– Jesteśmy jednak między Scyllą a Charybdą. Z jednej strony nie jest wskazane, aby wszystko regulować ustawą, z drugiej właśnie podnoszona jest kwestia, która wskazał TK, iż są to tak ważne zagadnienia i nie mogą wynikać z aktów niższej rangi – podsumowuje Marcin Smolik.
Zmiany obowiązujące od 31 marca 2015 r.
Zagadnienie Tak było Tak jest Konsekwencje zmian
uczniowie w klasach w klasach I–III szkoły podstawowej nie mogło być więcej uczniów niż 25 w klasach I–III szkoły podstawowej może być więcej uczniów niż 25 – nie trzeba będzie rozdzielać klas na mniejsze, jeśli w trakcie roku szkolnego pojawią się nowi uczniowie
uprawnienia rodziców opiekunowie nie decydowali o liczbie uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej opiekunowie mogą zawnioskować do dyrektora o zaniechanie dzielenia oddziału na mniejszy i wtedy musi uwzględnić ich żądanie Rada Rodziców w szkołach będzie miała realny wpływ na organizacji pracy placówki
asystent nauczyciela gmina mogła zatrudniać w klasach I–III w szkole podstawowej asystenta do opieki, który miał takie same kwalifikacje, jak nauczyciele gmina obligatoryjnie będzie musiała zatrudniać asystenta nauczyciela, jeśli w trakcie roku szkolnego pojawi się nowy uczeń w klasie I–III szkoły podstawowej, a liczba dzieci w oddziale przekroczy 25 osób. Dodatkowo rodzice zawnioskują o niepodejmowanie decyzji przez dyrektora placówki odnośnie podziału klasy na mniejszą dodatkowe koszty dla samorządów w związku z obligatoryjnym zatrudnieniem asystenta. Z drugiej strony uniknięcie podziału klas na mniejsze wyklucza obowiązek zatrudnienia dodatkowego nauczyciela. W efekcie koszt zatrudnienia asystenta może być niższy od kosztu zatrudnienia nauczyciela
zatrudnienie nauczycieli ze środków UE dyrektor szkoły, który otrzymał pieniądze z UE na realizacje określonych projektów edukacyjnych, musiał przeprowadzać zamówienia publiczne dyrektor szkoły może bez zbędnych formalności zlecić prowadzenie zajęć ze środków UE nauczycielom. Może też zatrudnić nauczycieli z zewnątrz (np. jeśli u siebie w placówce nie będzie miał osoby z odpowiednimi kwalifikacjami) bez żadnych przeszkód szkoły na bieżąco będą mogły ze środków UE prowadzić zajęcia dla uczniów – więcej placówek będzie się mogło ubiegać o takie wsparcie z UE
szkoły komunalne gminy mogły powierzać prowadzenie szkół i przedszkoli podległych spółkom komunalnym, co pozwalało im zatrudniać nauczycieli na podstawie kodeksu pracy zakaz prowadzenie placówek oświatowych przez spółki komunalne. W tych gminach, gdzie już funkcjonują, muszą zostać przywrócony stan poprzedni. Gminy mają na to czas do 31 sierpnia 2017 r. gminy za pomocą spółek komunalnych nie będą mogły obniżać kosztów funkcjonowania placówek– gmina będzie miała obowiązek zatrudnić nauczycieli, którzy obecnie pracującą na podstawie kodeksu pracy, na Kartę nauczyciela
Przepisy wchodzące w życie od roku szkolnego 2015/2016
Zagadnienie Tak jest Tak będzie Konsekwencje
opłaty za podejście do egzaminu nie pobiera się opłat za egzamin absolwent, który będzie chciał podwyższyć wynik, za trzecią i koleją próbę, zapłaci (ok. 50 zł);osoba, która złożyła deklarację podejścia do egzaminu, a na niego nie przyszła, za kolejną próbę zapłaci zmniejszenie liczby osób podejmujących kolejną próbę zdania egzaminu;zmniejszenie kosztów ich przeprowadzania
unieważnianie prac egzaminacyjnych o unieważnieniu pracy decyduje dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (OKE); uczeń nie ma możliwości odwołania się do innego organu uczeń będzie mógł wnieść zastrzeżenia od rozstrzygnięcia dyrektora OKE do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej osoby, które nie zgadzają się z rozstrzygnięciem, zyskają możliwość zakwestionowania go do innego organu; nadal nie będą mogli kwestionować go w sądzie administracyjnym
ponowne przeliczenie punktów zdobytych na egzaminie brak uregulowanej procedury weryfikacji liczby przyznanych punktów określenie mechanizmu weryfikacji liczby przyznanych punktów (będzie obowiązywał na tegorocznych maturach) jasny tryb weryfikacji naliczonych punktów
przystępowanie do egzaminu dojrzałości przez absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich nie ma możliwości zdawania matury z wybranych przedmiotów przez tych absolwentów absolwent, który uzyskał już świadectwo dojrzałości, będzie mógł przystąpić do egzaminu maturalnego z przedmiotów, z których przeprowadzany jest ten egzamin, w celu uzyskania zaświadczenia o wynikach wyrównanie szans w rekrutacji do szkół wyższych
skład zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu i egzaminów co najmniej trzech nauczycieli co najmniej dwóch nauczycieli zmniejszenie kosztów przeprowadzania egzaminów
odbieranie przesyłek zawierających materiały egzaminacyjne obligatoryjna obecność innego członka zespołu fakultatywna obecność innego członka zespołu ułatwienie przeprowadzania egzaminów
wybór miejsca na sali egzaminacyjnej losowanie losowanie; możliwość odstąpienia od tej zasady w przypadku osób, które przystępują do niego w warunkach przystosowanych do potrzeb edukacyjnych lub psychofizycznych (takie rozwiązanie jest już stosowane) ułatwienie w przeprowadzaniu egzaminów
Etap legislacyjny
Nowelizacja wchodzi w życie 31 marca 2015 r.