Zagadnienie | Tak było | Tak jest | Konsekwencje zmian |
uczniowie w klasach | w klasach I–III szkoły podstawowej nie mogło być więcej uczniów niż 25 | w klasach I–III szkoły podstawowej może być więcej uczniów niż 25 | – nie trzeba będzie rozdzielać klas na mniejsze, jeśli w trakcie roku szkolnego pojawią się nowi uczniowie |
uprawnienia rodziców | opiekunowie nie decydowali o liczbie uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej | opiekunowie mogą zawnioskować do dyrektora o zaniechanie dzielenia oddziału na mniejszy i wtedy musi uwzględnić ich żądanie | Rada Rodziców w szkołach będzie miała realny wpływ na organizacji pracy placówki |
asystent nauczyciela | gmina mogła zatrudniać w klasach I–III w szkole podstawowej asystenta do opieki, który miał takie same kwalifikacje, jak nauczyciele | gmina obligatoryjnie będzie musiała zatrudniać asystenta nauczyciela, jeśli w trakcie roku szkolnego pojawi się nowy uczeń w klasie I–III szkoły podstawowej, a liczba dzieci w oddziale przekroczy 25 osób. Dodatkowo rodzice zawnioskują o niepodejmowanie decyzji przez dyrektora placówki odnośnie podziału klasy na mniejszą | dodatkowe koszty dla samorządów w związku z obligatoryjnym zatrudnieniem asystenta. Z drugiej strony uniknięcie podziału klas na mniejsze wyklucza obowiązek zatrudnienia dodatkowego nauczyciela. W efekcie koszt zatrudnienia asystenta może być niższy od kosztu zatrudnienia nauczyciela |
zatrudnienie nauczycieli ze środków UE | dyrektor szkoły, który otrzymał pieniądze z UE na realizacje określonych projektów edukacyjnych, musiał przeprowadzać zamówienia publiczne | dyrektor szkoły może bez zbędnych formalności zlecić prowadzenie zajęć ze środków UE nauczycielom. Może też zatrudnić nauczycieli z zewnątrz (np. jeśli u siebie w placówce nie będzie miał osoby z odpowiednimi kwalifikacjami) | bez żadnych przeszkód szkoły na bieżąco będą mogły ze środków UE prowadzić zajęcia dla uczniów – więcej placówek będzie się mogło ubiegać o takie wsparcie z UE |
szkoły komunalne | gminy mogły powierzać prowadzenie szkół i przedszkoli podległych spółkom komunalnym, co pozwalało im zatrudniać nauczycieli na podstawie kodeksu pracy | zakaz prowadzenie placówek oświatowych przez spółki komunalne. W tych gminach, gdzie już funkcjonują, muszą zostać przywrócony stan poprzedni. Gminy mają na to czas do 31 sierpnia 2017 r. | gminy za pomocą spółek komunalnych nie będą mogły obniżać kosztów funkcjonowania placówek– gmina będzie miała obowiązek zatrudnić nauczycieli, którzy obecnie pracującą na podstawie kodeksu pracy, na Kartę nauczyciela |
Zagadnienie | Tak jest | Tak będzie | Konsekwencje |
opłaty za podejście do egzaminu | nie pobiera się opłat za egzamin | absolwent, który będzie chciał podwyższyć wynik, za trzecią i koleją próbę, zapłaci (ok. 50 zł);osoba, która złożyła deklarację podejścia do egzaminu, a na niego nie przyszła, za kolejną próbę zapłaci | zmniejszenie liczby osób podejmujących kolejną próbę zdania egzaminu;zmniejszenie kosztów ich przeprowadzania |
unieważnianie prac egzaminacyjnych | o unieważnieniu pracy decyduje dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (OKE); uczeń nie ma możliwości odwołania się do innego organu | uczeń będzie mógł wnieść zastrzeżenia od rozstrzygnięcia dyrektora OKE do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej | osoby, które nie zgadzają się z rozstrzygnięciem, zyskają możliwość zakwestionowania go do innego organu; nadal nie będą mogli kwestionować go w sądzie administracyjnym |
ponowne przeliczenie punktów zdobytych na egzaminie | brak uregulowanej procedury weryfikacji liczby przyznanych punktów | określenie mechanizmu weryfikacji liczby przyznanych punktów (będzie obowiązywał na tegorocznych maturach) | jasny tryb weryfikacji naliczonych punktów |
przystępowanie do egzaminu dojrzałości przez absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich | nie ma możliwości zdawania matury z wybranych przedmiotów przez tych absolwentów | absolwent, który uzyskał już świadectwo dojrzałości, będzie mógł przystąpić do egzaminu maturalnego z przedmiotów, z których przeprowadzany jest ten egzamin, w celu uzyskania zaświadczenia o wynikach | wyrównanie szans w rekrutacji do szkół wyższych |
skład zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu i egzaminów | co najmniej trzech nauczycieli | co najmniej dwóch nauczycieli | zmniejszenie kosztów przeprowadzania egzaminów |
odbieranie przesyłek zawierających materiały egzaminacyjne | obligatoryjna obecność innego członka zespołu | fakultatywna obecność innego członka zespołu | ułatwienie przeprowadzania egzaminów |
wybór miejsca na sali egzaminacyjnej | losowanie | losowanie; możliwość odstąpienia od tej zasady w przypadku osób, które przystępują do niego w warunkach przystosowanych do potrzeb edukacyjnych lub psychofizycznych (takie rozwiązanie jest już stosowane) | ułatwienie w przeprowadzaniu egzaminów |