Rekomendacje DGP
● Samorządy we współpracy z dyrekcją szkół powinny regularnie przeprowadzać audyty specjalizacji zawodowych uczonych w szkołach średnich regionu. I porównać je z zapotrzebowaniem na rynku pracy. Zatrudnianie nauczycieli danej specjalizacji czy posiadanie określonej bazy materialnej jest mniej ważne niż dobro uczniów.
● Jeżeli zawód uczony w danej szkole jest nadwyżkowy na rynku pracy, można ograniczać jego nauczanie, np. w kolejnych naborach zamiast czterech klas organizować nabór tylko do jednej. A w miejsce pozostałych opracowywać inne, bardziej przyszłościowe kierunki zawodowe.
● Warto wsłuchać się w to, co mówią i jakie potrzeby deklarują lokalni przedsiębiorcy, organizacje pracodawców i doradcy z rynku pracy miania – otwierać kierunki kształcenia w oparciu o ich zamówienia.
● Niezbędnym warunkiem uruchomienia nowego kierunku musi być zebranie odpowiedniej liczby uczniów. Przygotowania trzeba zacząć przynajmniej rok wcześniej od rozeznania w gimnazjach i rozpromowania nowego profilu zawodowego.
● Warto korzystać z gólnopolskiego audytu oferowanych kierunków kształcenia i na jego podstawie przygotować na nową perspektywę fiansową UE wykaz zawodów wymagających wsparcia (są niszowe, ale rośnie na nie zapotrzebowanie, np. górnictwo gazowe w związku z łupkami, ich kształcenie jest droższe, wymaga opracowania nowych programów albo są zawodami umierającymi, ale możliwy jest ich niszowy choćby renesans).
● Większy nacisk położyć na naukę języków obcych. Uzupełnić program ich nauki o słownictwo techniczne i specjalistyczne dla danego zawodu.