Było łatwiej niż na porannych przedmiotach przyrodniczych. Uczniowie skończyli pisać czwarty egzamin gimnazjalny, tym razem z matematyki.

Młodzi ludzie z warszawskiego gimnazjum nr 4 mówili, że jak zwykle najwięcej problemów było z zadaniami otwartymi. Mówili, że mieli na przykład problem z zdaniem, w którym mieli obliczyć liczbę dziewczynek w klasie, wiedząc ile procent uczniów klasy stanowią chłopcy.

Łatwa biologia i geografia, trudniejsza chemia i fizyka. Uczniowie napisali dziś egzamin gimnazjalny z przedmiotów przyrodniczych.

W arkuszu znajdowały się dwadzieścia cztery polecenia. W pierwszym przedstawiono tabelkę wpływu ubarwienia sierści gronostaja na skuteczność polującego na niego jastrzębia. Uczniowie mieli wyciągnąć na jej podstawie wnioski. Na podstawie opisu budowy ciała, uczniowie mieli też określić, do której gromady kręgowców należy aksolotl meksykański.

Były też pytania o funkcje składników krwi, zależności pokarmowe w biocenozie pola kapusty, zalecenia stosowania leków przeciwbólowych na podstawie fragmentu ulotki.

W części chemicznej pojawił się fragment układu okresowego pierwiastków. Uczniowie mieli na jego podstawie wskazać te pierwiastki, które na ostatniej powłoce mają taką samą liczbę elektronów. Pytano też jaki rodzaj mieszaniny otrzymano po całkowitym rozpuszczeniu soli kuchennej w wodzie oraz którą metodę należy zastosować do rozdzielenia tej mieszaniny na składniki.Mieli też wskazać odczynnik, który miał pomóc w odróżnieniu kwasu oleinowego od stopionego kwasu palmitynowego. Do wyboru mieli roztwór kwasu siarkowego(VI) - H2SO4, roztwór wodorotlenku sodu - NaOH, roztwór bromu w wodzie - Br2(aq) oraz roztwór wodorotlenku wapnia - Ca(OH)2.

W pierwszym zadaniu w części fizycznej uczniowie mieli opisać ruch ciała na podstawie wykresu. Mieli wskazać moc i opór elektryczny opornika na załączonym schemacie obwodu elektrycznego. Mieli też określić wpływ długości i siły naciągnięcia struny gitarowej na wysokość, głośność i częstotliwość dźwięku. Pytano również zastosowanie promieniowania X, a także o spostrzeżenia dotyczące wahadłowego ruchu kulki zawieszonej na nitce.

Na geografii pytano m.in. o różnice czasowe między Polską a Australią. Na podstawie konturowej, administracyjnej mapy Polski, uczniowie mieli określić województwa, które graniczą ze Słowacją. Musieli też wyrazić swoje spostrzeżenia po analizie wykresów przedstawiających produkcję energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. W kolejnym zadaniu były wypisane góry - Karpaty, Alpy, Sudety. Uczniowie musieli przyporządkować rzeki, które przepływają przez kraje, w których owe pasma górskie się znajdują. Na koniec gimnazjaliści mieli wskazać cechy środowiska przyrodniczego, które są wspólne dla Danii, Szwecji i Norwegii.

Pobierz arkusze egzaminacyjne z części matematyczno-przyrodniczej / ShutterStock

Przed gimnazjalistami jeszcze jeden dzień egzaminów. Tym razem z języków obcych. Jutro o 9.00 rozpocznie się test na poziomie podstawowym. Zdają go wszyscy gimnazjaliści. Do poziomu rozszerzonego podchodzą ci uczniowie, którzy naukę danego języka zaczęli w szkole podstawowej i kontynuowali ją w gimnazjum. Mieli do wyboru angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski