statystyki

Od niedzieli polscy przewoźnicy nie będą mogli jeździć do Rosji

autor: Piotr Szymaniak28.01.2016, 14:41; Aktualizacja: 28.01.2016, 14:44
Tir

Odwołanie dzisiejszej tury rozmów powoduje faktyczne ustanie od poniedziałku wymiany handlowej pomiędzy naszymi krajami.źródło: ShutterStock

Zaplanowane na dziś rozmowy ministerstwa infrastruktury i budownictwa z przedstawicielami Federacji Rosyjskiej w sprawie zezwoleń na przewóz towarów do Rosji nie odbyły się. W Gdańsku nie stawili się Rosjanie.

Reklama


Reklama


To oznacza, że zezwolenia dla polskich przewoźników (jak i dla rosyjskich na przewóz towarów w drugą stronę) wygasną w niedzielę 31 stycznia 2016 roku. Pomimo trwających od miesięcy rozmów stronom nie udało się osiągnąć porozumienia. Powodem jest przyjęcie przez Rosję rozporządzeń tamtejszego Ministra Transportu z sierpnia 2015 r., które de facto traktują niektóre rodzaje przewozów z Polski, nie jako transport dwustronny, ale jako „przewóz z terytorium państwa trzeciego”. Rosyjska administracja chce w ten sposób traktować towary np. wyprodukowane w fabryce w Polsce, ale należące do zagranicznego koncernu, bo faktura za przejazd jest wystawiana w siedzibie poza terytorium naszego kraju. Co więcej Rosjanie chcą też traktować jako przewozy z państw trzecich przewóz towarów z polskich portów czy centrów spedycyjnych. Do tej pory przewóz takich towarów odbywał się na podstawie zezwolenia ogólnego. Teraz Rosjanie domagają się, aby w takich przypadkach było konieczne uzyskania zezwolenia specjalnego. A liczba takich zezwoleń jest o wiele mniejsze niż zezwoleń ogólnych.

Zdaniem prof. Jana Barcza taka jest to sprzeczne z umową o międzynarodowych przewozach drogowych jaka w 1996 roku została podpisana pomiędzy naszymi państwami. – Przewóz z Polski towarów znajdujących się na jej terytorium (również pochodzących z państw trzecich) powinien być traktowany jako przewóz bilateralny lub tranzycie, nie jest bowiem objęty postanowieniami art. 2 ust. 9 umowy, nie odbywa się z „terytorium państwa trzeciego”, więc wystarczające jest zezwolenie ogólne – mówi prof. Barcz.

Polscy przewoźnicy, jak przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w pierwszej kolejności chcą doprowadzić do uzgodnienia takiej interpretacji przepisów o kontroli przewozów, która nie doprowadzi w sposób do pogorszenia warunków wykonywania przewozów przez firmy z obydwu krajów. Dopiero po ustalenia zasad funkcjonowania transportu będzie możliwe określenie wzajemnych propozycji dotyczących wielkości kontyngentów zezwoleń, którymi strony chcą się wymienić.

- Jeśli teraz zgodzimy się na taką interpretację przepisów, w zamian np. za zwiększenie kontyngentu zezwoleń na „na przewóz z krajów trzecich”, to nie mamy gwarancji, że za rok Rosjanie nie będą znowu zmniejszyć kontyngent zezwoleń specjalnych – mówi Maciej Wroński z organizacji pracodawców Transport i Logistyka Polska. – A wówczas okaże się, że liczba zezwoleń ogólnych będzie zbyt mała na przewozy towarów z Polski - dodaje prawnik.

Zdaniem Jerzego Szmita, wiceministra infrastruktury i budownictwa działania Rosjan zmierzają do wyeliminowania polskich przewoźników z tamtego rynku. - Federacja Rosyjska chce w sposób administracyjny ograniczyć przewóz towarów przez przewoźników, którzy nie są z Federacji Rosyjskiej. Jest to element strategii, która zmierza do tego, żeby z rosyjskiego rynku wyeliminować przewoźników z innych państw.

Odwołanie dzisiejszej tury rozmów powoduje faktyczne ustanie od poniedziałku wymiany handlowej pomiędzy naszymi krajami. Przynajmniej jeśli chodzi o przewozy drogowe realizowane przez polskie i rosyjskie firmy. To nie pierwszy tego typu kryzys w relacjach Polsko – Rosyjskich. Resort przypomina, że kontyngent zezwoleń na 2010 rok uzgodniony został przez wiceministrów obu państw dopiero 9 marca 2010 r. (strony przedłużyły ważność kontyngentu zezwoleń z 2009 roku). Kontyngent zezwoleń na 2011 rok uzgodniono 2 lutego 2011 r. podczas posiedzenia Międzynarodowego Forum Transportowego w Paryżu. Ze względu na brak uzgodnień w zakresie przedłużenia kontyngentu zezwoleń z 2010 roku, w okresie 16 stycznia - 2 lutego 2011 r. przewoźnicy drogowi obu stron nie mogli wykonywać przewozów. Do tej pory spory dotyczyły jednak liczby poszczególnych zezwoleń, a nie zasad ich wydania.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło: gazetaprawna.pl

Reklama

  • twój stary (2016-01-28 19:52) Odpowiedz 2210

    I bardzo dobrze. Tylko Rosjanie widzą że w Polsce nie ma polskich producentów. A wy łykacie tą zachodnią propagandę. Jak pelikany.

    Pokaż odpowiedzi (1)
  • gosc(2016-01-28 17:33) Odpowiedz 2020

    Zabronić ruskim wjeżdżać do Polski. Kacapy rozumieją tylko język siły.

    Pokaż odpowiedzi (3)
  • kasia(2016-01-28 18:59) Odpowiedz 136

    W cxym problem?? Stop dla ruskiego tranzytu....trudno.Z kalingradu pojadą przez Sxwecje albo promami na zachod

  • Ak(2016-01-29 08:57) Odpowiedz 126

    Wrogosc podsycana przez nasze media i polityków musi prowadzić do takich sytuacji. Chcemy być wrogiem, wiec bedziemy traktowani jak wróg.

  • ert(2016-01-28 18:35) Odpowiedz 128

    pozwolić ruskim tylko na tyle wjazdów co oni nam :

  • pawel(2016-01-29 10:13) Odpowiedz 70

    kasować im zezwolenia tranzytowe przez Polskę dwa razy JEDNO ZEZWOLENIE TRANZYT NA ZACHÓD A DRUGIE NA POWRÓT TAM JEST NAPISANE WYRAŹNIE WJAZD I WYJAZD Z TERYTORIUM POLSKI!!!!!!!!!!!!! my jadąc na Kazachstan, Gruzje, itd... musimy kasować dwa zezwolenia

  • mik(2016-01-28 17:39) Odpowiedz 79

    To nie jest rozsądne, jeżeli Ukraina zamknie granicę z Rosją, to nie będą mieli innej drogi niz przez Polskę, wiec lepiej niech nie pogrywają

  • ert(2016-01-28 21:55) Odpowiedz 22

    Ten tekst: "pozwolić ruskim tylko na tyle wjazdów co oni nam" nie jest mój; jakaś Schwein podszywa się.

  • mtdtrans(2016-01-30 11:28) Odpowiedz 20

    Wszyscy piszą o dużych autach, a co z przewoźnikami którzy wykonują transport autami do 3.5t? Pierwsza sprawa, że Ruscy wymagają dokumentów które są nie do zdobycia dla takich przewoźników. Nie da się zrobić licencji i otrzymywać zezwoleń mając flotę takich aut, bo nie są one u nas objęte zezwoleniami, Ruscy natomiast ich od nas wymagają. Więc skąd niby mamy je brać??? Panie ministrze tą sprawą również proszę się zająć. Nie będziemy kupować dużych aut, żeby stały pod płotem tylko po to żeby zrobić licencje i dostać 2 zezwolenia

    Pokaż odpowiedzi (1)
  • zbj(2016-01-30 18:11) Odpowiedz 10

    Rosjanie wsadzą swoje tiry na kolej i przejadą tranzytem przez Polskę.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama