"Nie możemy przyjąć przedłużenia, m.in. po to, by obie strony miały poważną motywację do dokończenia rozmów. Nie chcemy przedłużać okresu, bo to nie służy nikomu, chcemy jednoznacznego wyjaśnienia" - powiedział Szmit podczas konferencji prasowej.
"Dziś rano wysłałem list do mojego rosyjskiego odpowiednika z kolejnym zaproszeniem i zachętą do prowadzenia rozmów. Po drugie, przekazaliśmy 10 tys. zezwoleń przewoźnikom białoruskim, by nie wstrzymywać wymiany między Wschodem i Zachodem, transport będzie się mógł odbywać przy pomocy strony białoruskiej. Jednocześnie w liście zwróciłem się do rosyjskiego ministra, by do 15 lutego kierowcy mieli możliwość wrócić do Polski" - dodał.
Szmit poinformował również, że sprawą zainteresowana została Komisja Europejska i problem przewozów do Rosji dyskutowany będzie w Brukseli podczas najbliższej wizyty ministra Andrzeja Adamczyka.
Jak poinformowali obecni na konferencji przedstawiciele branży przewozowej, do Rosji wjeżdża codziennie ok. 1000 polskich samochodów.
Wcześniej wiceminister Szmit mówił o przeprowadzonej 21-22 stycznia 2016 r. kolejnej rundzie rozmów w Swietłogorsku, że Federacja Rosyjska chce w sposób administracyjny ograniczyć przewóz towarów przez przewoźników, którzy nie są z Federacji Rosyjskiej. Według niego, jest to element strategii, która zmierza do tego, żeby z rosyjskiego rynku wyeliminować przewoźników z innych państw.
W toku tamtego posiedzenia nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w sprawie zasad wykonywania przewozów drogowych. Konsekwencją braku porozumienia jest nieustalenie wysokości kontyngentu zezwoleń na rok 2016. Rozmowy miały być kontynuowane 28 i 29 stycznia w Gdańsku, ale strona rosyjska nie pojawiła się.
Problemy z ustaleniami kontyngentu zezwoleń ze stroną rosyjską pojawiały się na przestrzeni ostatnich lat wielokrotnie. Kontyngent zezwoleń na 2010 rok uzgodniony został przez wiceministrów obu państw dopiero 9 marca 2010 r. (strony przedłużyły ważność kontyngentu zezwoleń z 2009 roku). Kontyngent zezwoleń na 2011 rok uzgodniono 2 lutego 2011 r. podczas posiedzenia Międzynarodowego Forum Transportowego w Paryżu. Ze względu na brak uzgodnień w zakresie przedłużenia kontyngentu zezwoleń z 2010 roku, w okresie 16 stycznia - 2 lutego 2011 r. przewoźnicy drogowi obu stron nie mogli wykonywać przewozów, przypominał wcześniej resort.