statystyki

Pendolino nie pojedzie przy dużym mrozie. Czy nowoczesne pociągi sparaliżują PKP?

autor: Konrad Majszyk09.07.2013, 07:00; Aktualizacja: 09.07.2013, 08:29
Pociąg Pendolino

Pociąg Pendolinoźródło: Materiały Prasowe

Ta informacja przy upałach panujących dziś za oknem brzmi egzotycznie, ale pociągi Pendolino zamówione przez PKP Intercity nie są przystosowane do kursowania w temperaturze niższej niż minus 25 st. C. Producent przyznał się, że większy mróz zatrzyma je w zajezdni. To stwarza ryzyko, że w Polsce powtórzy się scenariusz z Czech. Jedną z przyczyn licznych awarii trapiących siedem pociągów zamówionych przez Koleje Czeskie były właśnie rekordowe mrozy.

Reklama


Reklama


– Pociągi sprzedawane przez nas do Rosji i Finlandii są dostosowane do temperatur do minus 40 st. C – zapewnia Nicolas Halamek z Alstom, szef projektu Pendolino w Polsce. – To wymaga jednak zabezpieczeń elektroniki pokładowej, które podnoszą koszty produkcji nawet o 20–30 proc. W Polsce raczej nie ma tak srogich zim jak w Rosji i Finlandii, w związku z tym rezygnacja z tego typu rozwiązań jest uzasadniona – twierdzi.

W Czechach krytyczny był styczeń 2006 r., kiedy przewoźnik na kilka tygodni wycofał z trasy wszystkie pendolino. Jak się dowiedzieliśmy, spółka PKP Intercity bardzo starannie zapoznała się z tamtym przypadkiem i postawiła producentowi warunek, że czeskie błędy nie mają prawa się w Polsce powtórzyć.

Alstom twierdzi, że część odpowiedzialności za czeskie kłopoty Pendolino ponosi tamtejszy zarządca infrastruktury, który wbrew wcześniejszym zobowiązaniom nie dostosował sieci energetycznej do wymagań pociągu. Przyznaje jednak, że we wszystkich składach wystąpiły np. usterki konwerterów statycznych, które trzeba było wymienić.

– Prawdopodobieństwo zaistnienia podobnej sytuacji w Polsce jest znacznie mniejsze – podkreśla Nicolas Halamek. Jak twierdzi, problemy techniczne taboru w Czechach były chorobami wieku dziecięcego nowego typu taboru. Koleje Czeskie były pierwszym użytkownikiem Pendolino trzeciej generacji. – Dla PKP Intercity dostarczymy zaś pociąg Nuovo Pendolino, zbudowany na bazie składów czwartej generacji, które kursują już we Włoszech i w Szwajcarii – tłumaczy Halamek.

Jest jeszcze jedna różnica: Alstom dostarczy tabor z usługą utrzymania przez 17 lat. To rozwiązanie droższe, ale dające większe szanse na niezawodność pociągów. Prezes PKP IC Janusz Malinowski zapowiada, że pociąg będzie komunikował się online z bazą techniczną w Warszawie, sygnalizując konieczność np. wykonania bieżącego przeglądu albo wymiany podzespołu. Czeski przewoźnik kupił pociągi bez utrzymania technicznego.

Pierwszy z 20 zamówionych pociągów Pendolino przyjedzie do Polski 15 sierpnia. Koszt taboru to 400 mln euro, a utrzymania przez 17 lat – kolejnych 265 mln euro. PKP IC sfinansuje zakup w 25 proc. z unijnego programu regionalnego, a w pozostałej części z kredytu EBI.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Reklama

  • lika(2013-07-09 20:45) Odpowiedz 00

    Nie tylko pendolino będzie mieć problem przy minus 25 stopni,włoskie automaty elektroniczne powodujące zamykanie barier na przejeżdzie kolejowym już od 2004/pierwsze montowane w kujawsko-pomorskim/w czasie srogiej zimy zawodzą.

  • juhjklbnkljb(2013-07-15 23:49) Odpowiedz 00

    Dobrze, że tylko nieliczne dni zimą są poniżej -25 ;]

  • Aaabbc(2013-07-16 22:02) Odpowiedz 00

    Jakby nie można tej kasy wydać na produkcję w rodzimym kraju i dać zarobić naszym.

  • keszer(2013-07-09 08:50) Odpowiedz 00

    "Prawdopodobieństwo zaistnienia podobnej sytuacji w Polsce jest znacznie mniejsze", tzn. temperatury poniżej minus 25 stopni C. Toć to bzdura kompletna. Może na terenach nadmorskich, ale w pozostałej części kraju temperatury niższe są w zimie na porządku dziennym. Rzadkością są niższe niż minus 30 stopni; z tym się zgodzę, ale nie 25. A więc znów, podobnie jak w Locie, wydano wielką kasę na bubel. Czy to permanentna głupota i brak odpowiedzialności, czy być może coś bardziej przyziemnego?

  • jo(2013-07-09 14:46) Odpowiedz 00

    Idioci. Najpierw wyremontujcie tory a pociągi za 650 mld euro to kupujcie w Polskich producentów np. w firme Peso.

  • mikuś(2013-10-13 20:35) Odpowiedz 00

    gdyby zmówili z Japonii używane pociągi to i tak by wyszło 5 razy taniej i lepiej . Żeby ukraść w tym kraju 1 mln trzeba wyrzucić 100 mln w błoto , nie znacie tej reguły? Stadion Narodowy ? Na każdym kroku ż.ydostwo pluje nam w twarz , obudźcie się .

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama