statystyki

Państwo nie będzie budować dróg we wschodniej Polsce. Nie są potrzebne

autor: Konrad Majszyk, Grzegorz Osiecki12.12.2012, 07:17; Aktualizacja: 12.12.2012, 08:20
Dla rozjeżdżanych przez tiry Suwałk opóźnianie Via Baltiki oznacza brak obwodnicy.

Dla rozjeżdżanych przez tiry Suwałk opóźnianie Via Baltiki oznacza brak obwodnicy.

Większość dróg Polski wschodniej wypadła poza listę rządowych priorytetów. Nie ma też co liczyć na autostrady

reklama


reklama


Szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki ogłosi dziś plany inwestycyjne na 2013 r. Na razie wiadomo, że w latach 2013–2015 GDDKiA ma wpompować w budowę dróg 43 mld zł. Według ustaleń DGP mocno rozczarowani będą mieszkańcy Polski wschodniej, która przez resort transportu jest traktowana po macoszemu.

W rządowych planach nie ma np. Via Baltica, drogi S61 z Ostrowi Mazowieckiej – z obwodnicami Łomży i Suwałk – na Litwę. Trasa została przez GDDKiA podzielona na pięć odcinków, z których w budowie jest tylko obwodnica Stawisk i Szczuczyna, a w projektowaniu – Augustowa. Dla pozostałych odcinków toczą się prace projektowe i środowiskowe, ale pieniędzy na budowę nie ma.

Dla rozjeżdżanych przez tiry Suwałk opóźnianie Via Baltiki oznacza brak obwodnicy.

– Jesteśmy rozgoryczeni. Dwa lata temu słyszeliśmy, że budowa ruszy nie później niż w 2014 r. Jeśli inwestycja znów zostanie opóźniona, nie wykluczam decyzji o zamknięciu Suwałk dla ciężarówek – mówi DGP Czesław Renkiewicz, prezydent miasta.

Niejasna jest sytuacja krajowej „17.” do Lublina. Przed świętami GDDKiA ma przejąć od wykonawcy pierwszy z pięciu odcinków modernizowanego fragmentu między Kurowem i Piaskami w rejonie Lublina. Ale nie wiadomo, co z S17 do stolicy.

– Dla odcinka z Kurowa do Warszawy mamy dokumentację środowiskową, w 2013 r. będzie gotowa koncepcja programowa. Wtedy można ogłosić przetarg w formule „projektuj i buduj”. Czekamy na zielone światło z centrali – mówi Krzysztof Nalewajko z lubelskiego oddziału GDDKiA.

Jednak na pytanie DGP centrala odpowiedziała, że droga jest w planach, ale „po 2013 r.”.

Wschodnia Polska nie powinna też liczyć na autostrady. Minister transportu Sławomir Nowak zapowiadał, że uzupełnianie sieci autostradowej będzie priorytetem rządu. Ale nie dotyczy to województw wschodnich.

Wśród szykowanych przez GDDKiA przetargów nie ma np. autostrady A2 na wschód od Warszawy (na razie istnieje tylko 20 km obwodnicy Mińska Mazowieckiego). Na dociągniecie trasy do Terespola a nawet do Siedlec nie ma szans. – W Siedlcach i regionie zarejestrowanych jest ponad 15 tys. ciężarówek, które wyruszają na trasy całej Europy. Mimo utworzenia u nas specjalnej strefy ekonomicznej wielu inwestorów rezygnowało z lokowania tu biznesu właśnie ze względu na zbyt długi czas dojazdu – twierdzi prezydent Siedlec Wojciech Kudelski.

Na liście przetargów zaplanowanych przez GDDKiA do 2015 r. jest tylko trasa ekspresowa S19 z Rzeszowa do Lublina. GDDKiA twierdzi, że zacznie szukać wykonawcy w 2015 r. Według naszego informatora budowa trasy może się opóźnić. Inwestycja się nie opłaci, bo prognozowane potoki ruchu są mniejsze niż 10 tys. pojazdów na dobę. Słabe natężenie ruchu zarówno obecnie, jak i w prognozach to główny powód, dla którego losy budowy dróg na wschodzie kraju są mocno niepewne.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

reklama

  • drogowiec amator(2013-01-07 11:46) Odpowiedz 00

    Oczywiście artykuł jest tendencyjny. Po pierwsze to nei prawda , że Polskę wschodnią się zaniedbuje i jest to zemsta PO. Trudno wyoibrazić sobie, aby najpierw budowano drogi na wschodzie gdzie ruch jest mniejszy , mniejsza gęstość zaludnienia, a odkładano budowę na trasach gdzie obecnie sdr jest o wiele większe. W Polsce są takie zapóźnienia w budowie dróg szybkich, że trezba jeszcze co najmniej 10 lat intensywnego inwestowania w infrastrukturę drogową, aby osiągnąć stan zadowalający. Ciekawe jak miał postępowac aktualny rząd, czy też jakikolwiek inny przy budowie dróg. Może zaniechać budowy a 2 do Warszawy od zachodu zaś budowac ją na Białoruś. Jak też mogę powiedzeć , że rząd źle potraktowal wybrzeże, bo odwołął nakwięcej przetargów w 2011 roku dotyczących budowy s 7 i to na odcinku Gdańsk Warszawa i Warszawa Kraków. We wschodniej Polsce zbudowano już odcinki s 8 na trasie Wqarszawa Białystok, jak pisze pan redaktor s 61, rozpoczęto już budowę owodnicy Augustowa ( nie jest ona w projektowaniu , poprzednie prace projektowe były w ramach kontraktu zaprojektuj i zbuduje i informacja o tym jest już manipulacją) Budowana jest s 17 w najbardziej newralgicznym miejscu tz. obwodnicy Lublina i odcinka do Puław , kontynuowana jest budowa autostrady a 4 do granicy z Ukrainą , która w całości zostanie oddana w tym roku może z wyjatkiem odcinka Tarnów Dębica , który będzie w 2014 roku. Tak więc ok. 1/3 jak ni epołowa robót dorogowych koncentruje się w Polsce wschodniej. Znowu co do obvwodnicy Mińska Mazowieckiego to jest aż 20 km autostrady, bo unika się najgorszego przejścia przez Mińsk Mazowiecki. Poza tym po dociągnieciu tej autostrady do Siedlec dalej nie jest ona niezbędnym palącym problemem. Z większych miast mamy dalej Biała Podlaską i Trespol i granica.

  • siemaniek(2012-12-12 21:01) Odpowiedz 00

    jojek jestes gnojem

  • Jusef Bonk Gdansk(2012-12-12 14:56) Odpowiedz 00

    Nowak, ty ministrze ty moj najlepszy. Morda ty moja.

  • Olga(2012-12-13 08:39) Odpowiedz 00

    Na Mazurach na sile probuje sie rozwinac teren w kierunku niezgodnym z jego predyspozycjami.Rzadzacy nie potrafia tak unikalnego przyrodniczo i krajbobrazowo terenu wykorzystac we wlasciwy sposob np w celach turystycznych,rolnych,za to wmawia sie mieszkanca,ze tylko fabryki i autostrady moga ich zbawic i przyniesc dochod.Dlaczego Elk od niepamietnych czasow nie ma kanalu mogacego polaczyc go z wielkimi jeziorami by w koncu rozkrecic turystyke!Dlaczego Mazury nie sa w konkretny sposob reklamowane za granicami Polski?To nie drogi nas hamuja w tym regionie,ale wladze nie majace pomyslow.Czekac tylko az w Zakopanym beda chcieli budowac fabryki,bo inaczej teren sie nie rozwinie.Na zachodzie takie tereny to perly,zazdroszcza nam,a my ich nie potrafimy wykorzystac.

  • ?(2012-12-12 17:22) Odpowiedz 00

    DO "a" z poz 1.: Myślisz ,że to zemsta PO na Pis ?
    Pis to nie tylko J.Kaczyński, chyba ,że jest tak w PO ,TUSK to partia, Partia to TUSK.Już to przerabialiśmy.

  • chełmianin(2012-12-12 12:51) Odpowiedz 00

    BRAWO !!! Po co budować chamom ze wschodu drogi. Wysiedlić, wyludnić i wykupić tereny za grosze. Będzie puszcza, las, tereny łowieckie. I taka pilityka trwa od II Reczpospolitej, przez okupację, komune i obecną III-IV i jaką tam ktoś che -politą. Proszę poczytać w necie na temat polityki wobec wschodniej polski przez poprzednich włodarzy. (IIRP, hitler, stalin, komuna). Nic się w stanowisku nie zmieniło. Skóra cierpnie ze strachu.

  • ?(2012-12-12 17:27) Odpowiedz 00

    Jeżeli drogi w Polsce nie są potrzebne,to po co nam ta Polska?
    Chyba,że zdaniem obecne rządzących konieczny je IV rozbiór ,wówczas Ukraina je wybuduje.

  • Czesm(2012-12-12 15:10) Odpowiedz 00

    Witam, w artykule jest błąd marytoryczny. Umowa nd obdownicę Augustowa jest już dawno podpisana, właśnie wykonawca otrzymał pozwolenie na budowę (Budimex).

  • EWA(2012-12-12 18:02) Odpowiedz 00

    do 31 - Olsztyniaka:
    niestety, mam te same odczucia. Bo popatrz - ile pieniędzy wydano, a jakie są efekty? Żadnych sensownych połączeń drogowych, likwidacja niektórych połączeń kolejowych, jakieś ciągnące się inwestycje typu "lotnisko w krzakach" na terenie Natura 2000 do spółki z firmą bez kasy... Do tego kontrowersyjne inwestycje typu zimne termy plus jakiś super hotel w Sile, który nie jest gotowy itd. No - i forsa na zamki dla nielicznych.

    Czyli - wydać pieniadze, ale żeby nie było efektów! Żeby nie było miejsc pracy. Żeby zostały lasy i ziemie ANR - dla kogo??? Bo przecież nie dla nas.

  • Odysseusz(2012-12-13 10:28) Odpowiedz 00

    Jeżdżę po wschodniej Polsce od kilkunastu lat, od lat po tych samych, tylko coraz bardziej rozlatujących się drogach - ale teraz coś się zmienia i to wyraźnie. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby wybudowano całe drogi od nowa a ja kupiłbym sobie, powiedzmy, nowiutkiego Passata. Ale i rząd i ja mamy konkretne budżety, stąd takie, a nie inne decyzje. Jednak wybudowano dość dużo - spory odcinek Olsztyn-Mrągowo, Białystok-Jeżewo, Olsztynek-Nidzica, obwodnice Olsztynka, Ełku i Zambrowa, buduje się obwodnica Stawisk i Szczuczyna, drogę Łomża-Ostrów remontuje się w miarę porządnie, podobne remonty przechodzi bardzo wiele dróg lokalnych na poziomie gmin - Brawo!

  • klakier(2012-12-13 14:37) Odpowiedz 00

    Rosjanie, jak wkroczą do Polski będą musieli sami sobie wybudować drogi, co za głupota !.

  • nk(2012-12-12 19:57) Odpowiedz 00

    We wschodniej Polsce wystarczy jedna droga ekspresowa z Rzeszowa przez Lublin do Suwałk i TYLE !!!

    Co to za miasto Olsztyn ? Albo Kielce ? to są niby stolice województw ? w Polsce powinno być 6 lub max 8 województw i tyle !!!

  • Drogowiec 52(2012-12-12 20:59) Odpowiedz 00

    To wina ekologów z UMCS - kilku takich kroi kasę na wyszukiwaniu ptaszków
    przy drogach .Wszedzie gdzie trzeba drogi bydować to albo ku.. wa żabka , kawitek albo rzadki wrobelek. Tam jest ich 3-4 i żyją z tego

  • oko(2012-12-12 21:56) Odpowiedz 00

    Najlepiej bedzie jak premier Tusk przylaczy Polske wschodnia do Bialorusi !

  • do mt(2012-12-12 14:35) Odpowiedz 00

    chyba żyjesz w innej rzeczywistości ... Niemcy na wschodzie maja pustostany. Mieszkania i domy na wschodzie niemiec są 3 razy tańsze niz w Polsce i od lat stoja puste...
    Burzy sie zbedne bloki...lub zaprasza polaków.

    Chłopie gdyby nie dopłaty z UE to ziemia rolna w całej Polsce czy w ogóle całej UE byłaby za ćwierć ceny.

    A ktoś tam pisze o Rosji...kupują tak to prawda...Domy ma Lazurowym Wybrzeżu, Toskanii i w USA. O Polsce tyle samo wiedza co o Rumunii...Czyli NIC.

  • lubczasopisma(2012-12-14 14:05) Odpowiedz 00

    "Na razie wiadomo, że w latach 2013–2015 GDDKiA ma wpompować w budowę dróg 43 mld zł."

    Kiedy zapłaci dotychczasowe zobowiązania? GDKiKA to _BANKRUT_ !

  • 'panowie policzmy głosy'(2012-12-15 09:14) Odpowiedz 00

    Panie Marku, niech Pan nie wierzy w bajki, że PO rządzi 6 lat. Ona rzadzi znacznie dłużej jako UD, KLD i UW. Razem będzie to na pewno 12 lat!
    Tusk wylegiwał się m.in.w Senacie jako wicemarszałek, został utrwalony na filmie z 1992 roku: 'panowie policzmy głosy'

  • lublin(2012-12-13 07:07) Odpowiedz 00

    Palikot do roboty nie pozwól żeby nas tak traktowano jesteś z Lubelszczyzny i nie daj sie lekceważyć

  • Lutek(2012-12-15 09:50) Odpowiedz 00

    Mieszkam we wschodniej części Polski.Od dawna mam wrażenie,że polityka gospodarcza ekip rządzących dąży do tego,aby tutaj były tylko tereny leśne z obfitą zwierzyną.Tubylcy zaś przeznaczeni do nagonki w czasie polowań ichmościów.Swoją działkę już planuję obsadzić lasem.

  • Związkowiec(2012-12-15 11:03) Odpowiedz 00

    Proste tam nie mieszka elektorat obecnej władzy.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama