PKP Intercity podpisało umowy z trzema firmami, które zmodernizują 68 wagonów przewoźnika. Wartość kontraktu to prawie 180 mln zł, z czego ponad 60 mln dołoży Unia Europejska. To największy jednorazowy kontrakt Intercity na modernizację wagonów w tej dekadzie.

Umowy podpisano w poniedziałek w Warszawie. Realizacją zamówienia dla przewoźnika zajmą się poznański H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, nowosądecki Newag oraz konsorcjum Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz z firmą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki". Wykonawcy będą mieli 12 miesięcy na dostarczenie zmodernizowanych wagonów.

Zmodernizowane pociągi będą kursować na trasie Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Wrocław - Poznań - Szczecin.

"Najważniejsze dla nas jest komfort pasażera. W ramach modernizacji, wagony zostaną odnowione, będą znacznie lepiej wyciszone i izolowane termicznie. Wszystkie wyposażone zostaną w automatyczna klimatyzację. Pojawią się w nich m.in. udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także wydzielona zostanie powierzchnia do przewozu rowerów" - powiedział w poniedziałek prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Jak wyjaśniła spółka, dzięki odnowieniu taboru i przystosowaniu go do prędkości 160 km/godz. czas przejazdu na tej trasie dla pociągów TLK kursujących w relacji Przemyśl - Szczecin skróci się o 222 minuty. Z obecnych 14 do 10 godzin na tej trasie.

"Chcielibyśmy, aby te wagony wróciły do nas jak najszybciej. Obecnie jednym z priorytetów naszej spółki są inwestycje taborowe i wykorzystanie środków unijnych" - powiedział Malinowski. Pieniądze unijne będą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Przewoźnik po raz pierwszy w specyfikacji zamówienia umieścił punkt, by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dotychczas montowane one były w wagonach na postawie umowy z jednym z operatorów komórkowych. Obecnie na 1 tys. 700 eksploatowanych wagonów, tego typu urządzenia posiada 568.PKP Intercity zmodernizuje zarówno wagony klasy pierwszej, jak i drugiej. Część z nich zostanie przekształcona w wagony bezprzedziałowe i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. Wszystkie zmodernizowane wagony wyposażone zostaną również w klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem.

Malinowski powiedział, że w sierpniu zostanie ogłoszony przetarg na modernizację 150 wagonów.

Obecnie PKP Intercity prowadzi cztery projekty modernizacji i zakupu taboru - pociągów oraz wagonów. Ich wartość wynosi 580 mln euro (ok. 2,5 mld zł). Wszystkie projekty są współfinansowane ze środków UE.

W 2011 r. spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity chcą naprawić ponad 1 tys. wagonów i 150 lokomotyw. Do 2015 r. spółka chce mieć 1,7 tys. wagonów, 300 wagonów specjalizowanych, 200 lokomotyw rozwijających do 120 km/godz., 50 lokomotyw manewrowych, 70 lokomotyw dostosowanych do prędkości 160/200 km/godz., 20 składów zespołowych (tzw. pendolino, ale bez wychylnego nadwozia) oraz 30 wagonów piętrowych.