statystyki

Do portów szybciej po nowych torach: PKP PLK inwestuje w infrastrukturę portową

autor: Konrad Majszyk03.01.2017, 07:30; Aktualizacja: 03.01.2017, 07:54
Kontener

Program inwestycyjny obejmuje porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściuźródło: ShutterStock

PKP PLK dostały od rządu nakaz, żeby do 2023 r. zainwestować w infrastrukturę portową ponad 4 mld zł.

– Mamy sygnały, że przepustowość linii kolejowych może być barierą w dalszym rozwoju portów. Dlatego z pracami w samych portach skorelowane są inwestycje w tory – mówi DGP Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Do 2023 r. napędem finansowym dla tej operacji będą pieniądze unijne: przede wszystkim Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” (POIiŚ) i fundusz CEF („Łącząc Europę”). Inwestorem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. – Nasz program obejmuje porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy między Bydgoszczą i Trójmiastem. Nowe inwestycje o wartości ok. 4 mld zł zwiększą przepustowość i skrócą czas przewozu ładunków – twierdzi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdańsk. Na poprawę dostępu kolejowego do tego portu PLK zarezerwowały z unijnego funduszu CEF ponad 600 mln zł. Modernizacja obejmie 70 km torów i rozjazdów oraz elektryfikację linii. W planach jest przebudowa gdańskich stacji: Port Północny i Kanał Kaszubski. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów. W połowie października kolejarze podpisali umowę na projekt. – Przebudowa dojazdu do Portu Gdańsk ma ruszyć w 2019 r. – zapowiadają PLK.

To ciąg dalszy, bo od jesieni pociągi jeżdżą po dwóch torach szerszym mostem przez Martwą Wisłę. To był kluczowy element modernizacji 13,5-kilometrowego odcinka szlaku towarowego 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. PKP PLK wyliczają, że inwestycja sześciokrotnie zwiększyła przepustowość tej trasy. Prędkość wzrosła z 20–40 km/h do 100 km/h. Projekt był wart 370 mln zł, z czego 125-metrowy most kosztował 35 mln zł.

– Dzisiaj 30–35 proc. kontenerów jest odbieranych z naszego terminalu koleją, więc jest duży potencjał. Obserwuję zainteresowanie szczególnie tych klientów, którzy wożą na odległości 300 km i więcej – tłumaczy Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk.

Gdynia. Tutaj na PLK przypadło z CEF aż 850 mln zł. Spółka szykuje przebudowę torów tak, żeby do portu mogły dojeżdżać cięższe i dłuższe pociągi (do 740 metrów). A kluczowym zadaniem będzie dobudowa dodatkowych torów i elektryfikacji odcinka linii 201 Maksymilianowo – Gdynia Główna (na szlaku łączącym Bydgoszcz z Trójmiastem). – Dla portu w Gdyni to inwestycja niezbędna. Powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego – podkreśla Krzysztof Szymborski, prezes BCT Gdynia.

Szacowane koszty to 1,6 mld zł – głównie z POIiŚ. W trakcie przygotowania jest studium wykonalności. PLK zakładają, że projekt będzie realizowany w latach 2018––2021.


Pozostało jeszcze 20% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie